Hoe kan ik mijn kitten afleren op tafel te gaan en in de gordijnen te springen?

Mijn kitten is nog heel speels en ondeugend maar soms gaat ze te ver en springt ze in de gordijnen. Zonde! Hoe kan ik dat haar afleren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (4)

pluk haar keer op keer zonder verdere poespas uit de gordijnen, het kan even duren, maar het kwartje gaat vallen.

uiteraard zit klimmen in de aard van een kat, dus bied alternatieven zoals een flinke krabpaal (koop 'm maar op de groei)
al spelend met behulp van een veter of hengeltje kan je haar leren dat dit de klimplaats is.

wat de tafel betreft geldt hetzelfde: pak haar steeds weer op en zet haar op de grond, maar bedenk dat een kat driedimensionaal leeft, en bied haar hoge(re) plekjes aan waar ze wel mag komen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Allereerst sommige katten zijn bijzonder vasthoudend, en het lijkt wel of die het nooit opgeven, dus heb geduld veel geduld.

Indien mogelijk, gebruik een spanveer in plaats van vaste gordijnroeden. De spanveer zorgt ervoor dat het gordijn gewoon bovenop de kat valt als die probeert erin te klimmen. Anders, haal het gordijn van de roede en span een draad door de gordijnhaken, zodat ze net kunnen hangen. Als de kat erin klimt, valt het gordijn naar beneden (pas op dat de kat zich niet bezeert aan de gordijnhaken). Als het gordijn na enige tijd blijft hangen, kunt u de gordijnhaken weer aan de roede vastmaken. Het voordeel van deze methoden zijn dat ze werken, of u nu thuis bent of niet. Lamellen zijn erg handig, katten kunnen er niet in klimmen, kunnen ze niet verkreukelen, kunnen ze niet aan flarden scheuren, en kunnen ze niet er vanaf gooien, en kunnen ze niet buigen zoals met jaloezieën. Het is bovendien makkelijk voor de katten om ze aan de kant te schuiven als ze naar buiten willen kijken. Lamellen zijn meestal gemaakt van kunststof, maar kunnen ook overtrokken zijn met textiel, zodat ze in uw interieur passen. Bovendien is het tamelijk onverslijtbaar.

Het is geen goed idee om uw kat toe te laten op het aanrecht- of tafelblad. Er zijn verschillende manieren om dit te voorkomen. Zet een aantal keukenvoorwerpen instabiel bij elkaar, of gebruik lege blikjes met wat kleingeld erin. Zet dit bij de rand van het blad, zodat dit omvalt als de kat er vanaf springt. Katten houden niet van verrassingen en harde geluiden. Laat wat afwaswater achter op het aanrechtblad, of gebruik wat afplakband (of dubbelzijdig plakband) met de plakkant naar boven. Laat geen dingen op het aanrecht staan waar katten van houden (zoals rauw vlees). Dezelfde technieken kunt u gebruiken bij andere oppervlaktes zoals kasten, TV's, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons helpt de plantenspuit al járen voor alles wat niet mag. Hij staat stand by'' voor noodgevallen. Onze katten vonden het heel vervelend iedere keer een natte straal op hun kop. En nog heel af en toe is het nodig om de dames even bij te sturen, ik hoef alleen maar te zwááien met dat ding en er wordt braaf gehoorzaamd!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje!
Het is wel heel gemeen.. maar ook bij ons werkt het. Ik vindt het soms zelfs wat zielig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus, de beste methode!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo doen wij het ook maar alleen als ze dingen doen die echt niet mogen een + van mij erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zo'n dieronvriendelijke methode gebruiken? En wat doe je als je er niet bent? Dan kunnen de katten ook in de gordijnen klimmen en worden ze niet gecorrigeerd. Het is beter te zoeken naar de oorzaak van het gedrag en alternatieven te bieden.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Hoi Carla, het is echt niet zo dieronvriendelijk hoor! Water doet geen pijn. Iedereen weet dat katten (behalve het verhaal hierboven :-)) een hekel aan water hebben. Ik ben echt geen voorstander van hardere methoden zoals slaan of iets naar de kat toegooien.....
En om je vraag te beantwoorden: als wij niet thuis zijn dan verblijven de katten in een ruimte waar geen gordijnen en bank staan. Van een kat weet je gewoon dat hij gehoorzaamt zolang als dat moet. Ben je echter van huis of even uit het zicht dan doen ze toch wat ze zelf willen. Ook mooi om te zien die eigen wil! Maar goed ik heb ook wat te zeggen in mijn eigen huis. Water is pijnloos en effectief. En oorzaak van het gedrag zoeken ..... iedere kat scherpt zijn nagels. Wij hebben krab en klimpalen, een hele grote voordeurmat, bomen, vogelhuisjes....... aan alles worden de nagels gescherpt. Mag ik er dan aub wat van zeggen als ze mijn tapijt of bank gaan gebruiken? Er zijn mogelijkheiden genoeg. Een kat is eigenwijs en moet af en toe gecorrigeerd worden. En dat weten ze zelf ook dondersgoed. Eén straal water en het zijn de meest voorbeeldige poezen die je je kunt voorstellen........... jaja.......
Wat zou jouw oplossing zijn?
Voor wat betreft het in de gordijnen klimmen werkte bij mijn zeer speelse stoute jonge meisjespoes het volgende: zet een plastic bekertje met water "op scherp" bovenop de gordijnrails (d.w.z. het bekertje staat op de gordijnrails maar leunt tegen de muur). Om het bekertje bind je een lange draad die je langs de gordijnen laat afhangen. Poes wil natuurlijk leuk aan dat draadje trekken maar krijgt dan het water over zich heen... Het werkte geweldig, poes is nooit meer in de gordijnen geklommen (en we hebben het hier over een poes die met 6 jaar nog steeds ondeugend is).