Ik weet dat als je kat chocolade eet dat hij dood kan gaan, maar als hij chocolademelk heeft gedronken loopt hij dan ook gevaar?

mijn kat heeft chocolademelk gedronken uit een beker die op het aanrecht stond, het was niet veel maar loopt hij dan toch gevaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
34.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt? is dat slecht voor katten? onze kat eet zo vaak hagelslagjes van de grond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik maar afleren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ingelijn, hoe gaat het nu met je kat?

Antwoorden (5)

Hoe minder chocolade hoe beter. Vooral pure is slecht, daarin zit maar liefst 10 keer zoveel theobromine in dan in melkchocolade.

In chocolademelk zit nog veel minder theobromine en ik acht de kans klein dat je kat hier dood aan zal gaan. Hou het even in de gaten, symptomen kunnen na een paar dagen tot uiting komen.

Toegevoegd na 17 minuten:
De concentratie van theobromine in poederdranken ligt tussen de 85 en 590 mg/l, met een gemiddelde van 367 mg/l. Theobromine concentraties in chocolademelk varieert van 141 tot 371 mg/l. Chocolade mousse bevat 386 tot 651 mg/kg. In chocolade repen ligt deze waarde tussen 1300 en 4740 mg/kg. Chocolade repen met een hoog cacao gehalte (70%) bevatten theobromine in een concentratie van 10370 mg/kg.

Over het algemeen wordt gesteld dat 20 miligram theobromine per kilogram lichaamsgewicht kan leiden tot milde verschijnselen. Ernstige verschijnselen ontstaan vanaf 40 miligram theobromine per kilogram lichaamsgewicht. Dit betekent voor een hond of kat van 5 kilogram dat 16 gram pure chocolade of 50 gram melkchocolade kan leiden tot milde klachten. Als dezelfde hond of kat 50 gram pure chocolade of 150 gram melkchocolade opeet kan dit ernstige klachten geven.

Als je kat enkele slokjes chocolademelk heeft genomen is de giftigheid te verwaarlozen. Als de kat een flink glas van 250 ml geheel heeft leeggedronken (waarbij je aanneemt dat het 376 mg theobromine per liter bevat) heeft ze 94 mg binnengekregen. Voor een kat van 4 kg zou dat niet fataal hoeven te zijn.

Uit je beschrijving maak ik op dat het om enkele slokjes gaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loopt de poes nog steeds rond? Dan is het -gelukkig- te weinig geweest om iets aan over te houden. Het is natuurlijk ook geen stuk chocola, maar een vloeibaar, verdunde vorm.

Wees alert. Pure chocola kan echt dodelijk zijn. Maar dat is hierboven al uitgebreid beschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem geen chocolademelk geven.
er zit chocola in chocolademelk en dat is nou juist wat een kat niet mag hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het met chocola zit hebben anderen al uitgelegd. Mocht je kat nog eens iets eten of drinken waarvan je je afvraagt of het kwaad kan, dan is het veel beter om direct de dierenarts te bellen en het aan hem/haar/de assistente te vragen. Kost niks, je hebt meteen antwoord, én kunt meteen met je kat naar de dierenarts als dat nodig is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kat zal er niet bij een keertje drinken dood van gaan. Toch zou ik wel voorkomen dat het vaker gebeurt.
Niet alleen de chocola in chocolademelk is slecht, maar ook de melk! Volwassen katten zijn namelijk allemaal lactoseintolerant. Koeienmelk is niet bedoeld voor katten, maar voor kalfjes met vier magen. Katten (en mensen) kunnen de caseine in melk ook niet verteren, wat een slijmlaag veroorzaakt in het lijfje waardoor gifstoffen niet afgevoerd kunnen worden.
Als je kat met regelmaat zuivelproducten binnen krijgt, krijgt ie maagdarmproblemen en diaree. In het ergste geval kan het zelfs kanker veroorzaken.
In ieder geval hoef je je geen zorgen te maken denk ik.