dat klinkt naar een ontsteking (anaalklieren?).
je hoeft nog niet meteen naar de dierenarts te rennen, maar morgen zou ik toch even langsgaan.
Rieneke1
13 jaar geleden
Anaalklierontsteking, dat weet ik 99% zeker. Onze hond heeft het ook gehad. Het is van belang dat deze anaalkliertjes worden leeggedrukt, het zit namelijk verstopt.

Ik zou dus wel naar een dierenarts gaan, zo bespaar je misschien hogere kosten voor een operatie als de ontsteking voortzet en leed voor je hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad moeten de anaal klieren uitgeknepen worden.
Dit hoeft niet door een dierenarts gedaan te worden maar wel door iemand met ervaring.
Fokkers , trimsalons etc. met professionele achtergrond kunnen dit klusje snel klaren.
Het is zo gepiept.
Als de boel daarna ontstoken of geirriteerd blijft, zul je wel de dierenarts moeten vragen, wellicht is dan wat antibiotica nodig.
Wacht er niet te lang mee.
We hebben hier dus veel ervaring mee.
Met goede zorg spaar je veel ziektekosten uit.
Vraag anders iemand in je buurt of ze weten waar je anaalklieren uit kan laten knijpen,
Blijf er bij en vraag of je het ook mag leren, dan kun je je hond veel pijn besparen en ontsteking vermijden.
Als je te lang wacht wordt ook het uitknijpen moeilijker.
Overigens, de hond vindt het niet leuk, houd hem goed in bedwang, daarna echter zul je een dankbare blik in de ogen van je hond zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen zullen niet blij zijn met dit antwoord, omdat ze er niet in geloven, maar er is een natuurgeneesmiddel( homeopatisch nog wel! ) dat wonderen verricht op gebied van anaalklierontsteking.
Heb het bij onze honden nu 4 keer toegepast, het hielp binnen 5 min.!!!
Terwijl anderen naar de dierenarts gaan voor behandeling of operatie, smeer ik Traumeel zalf op de ontstoken plek, de vreselijke jeuk gaat direct weg!!
En na een aantal dagen nogmaals smeren is het probleem opgelost!!
Ook honden hoeven er niet in te geloven of het wel werkt, het werkt gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden staan al boven vermeld.

Houd er rekening mee dat een herhaald voorkomen van verstopte anaalklieren veroorzaakt wordt door verkeerde voeding. Bij te zachte ontlasting wordt het proces van opschoning van de anaalklieren niet door de ontlasting bewerkstelligd. Vraag dus aan je dierenarts welk voer hij aanraadt tegen verstopte anaalklieren. Dat kan gewoon gangbaar voer zijn.

Dit als extra aanvulling op de andere antwoorden.
Ivana
13 jaar geleden
dat betenkend om langes de dierenarts te gaan ja.
maar.. de anus van een hond is ook een ding wat stinkt!
suc6 ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch de eerste keer naar een dierenarts gaan, ook omdat het rood is. Dan weet je tenminste zeker dat er niet iets anders aan de hand is en als het ontstoken is, dan kan de d.a. er meteen iets voor geven. Anders heb je straks misschien dubbele kosten en moet je alsnog naar een d.a.

Mijn hondje had ook iedere keer een rode anus, plekjes die jeukten, blaren, ontstekingen. Ik ben bij verschillende dierenartsen geweest en allen zeiden ze dat het de anaalklieren waren. Ze leegden het dan, maar soms kwam er niets uit. IK was er soms iedere week en dan zei die ene, ja hoor, weer de anaal klieren, maar echt niets er uit. Toen ben ik er op gaan letten met eten en lekkernijen. Hij heeft een allergie. Hij krijgt het van die stokjes en staafjes die ze zo lekker vinden. Ik heb het een tijd niet gegeven en het was over, zodra ik weer wat geef, dan begint het weer. Ik ben nu dus erg voorzichtig met wat ik hem geef. Het is zo zielig als ze zo'n jeuk hebben dat ze over de grond gaan schuiven, waardoor het helemaal open gaat en gaat bloeden.
Bij jou hond stinkt het ook nogal, (ruikt het naar een poeplucht??) dus ik denk dat het echt de anaalklieren zijn, maar houdt het in de gaten.