hoelang duurt het voordat de hond ontwaakt na de sterilisatie?

mijn hond wordt binnenkort gesteriliseerd om half 10 's ochtends. ik vroeg mij af of iemand hier weet hoelang het gemiddeld duurt voordat ze ontwaakt uit de narcose? (het is een amerikaanse stafford, mocht de grootte van de hond nog van invloed zijn)
want zodra ze wakker is en gecontroleerd is mag ik haar gelijk komen ophalen, ze is erg aanhankelijk en kan absoluut niet tegen opgesloten zitten dus vandaar mijn vraag :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.9K

Antwoorden (4)

binnen een uur na de operatie , dat was ook met onze hond zo... maar of je hond direct mee mag...
meestal moet je een halve dag wachten...in verband met eventuele na bloedingen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt eraan wat de veearts doet
hij kan je hond zelf laten ontwaken en dat duurt ongeveer 1 uurtje maar hij kan dit proces versnellen door hem een spuitje te geven zodat hij snel ontwaakt.
Vraag het morgen even aan je veearts als je hem wegbrengt dan weet je het zeker.Het kan ook zijn dat ze je bellen zodra je hem mag komen halen.

maar let op het volgende:
Bij het wakker worden uit de narcose kan de hond zich nog niet goed coördineren en zal dan ook nog wat wiebelig lopen. Ook kan het zijn dat hij de urine laat lopen of zelfs nog een beetje spuugt. Geef hem een rustig plaatsje om zijn roes uit te slapen. Zorg ervoor dat er voldoende drinkwater staat, maar geef hem eerst nog geen eten. Eventueel in de avond een klein beetje, maar als hij nog geen trek heeft, hoeft u zich daar geen zorgen om te maken. De volgende dag mag hij weer gewoon eten en drinken.

Houd de hond de eerste dagen aangelijnd. Dit omdat hij toch nog wat trager van reactie kan zijn en omdat de wond tijd nodig heeft om te genezen. Laat hem niet springen en rennen.
Hoewel het wondje niet groot is, zit het wel op een gevoelige plaats. De hond mag absoluut niet aan de wond likken. Doet hij dit toch, doe hem dan een t-shirtje om of desnoods een kap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een beetje verschillen per dier. De een blijft wat langer suf dan de ander. Ook is het soort narcose van invloed. Bij gasnarcose zijn dieren snel wakker, zodra het gas 'uitgewassen' is. De injectievloeistof Propofol werkt heel kort en wordt meestal gedoseerd gegeven gedurende de operatie, dan is het dier dus ook snel weer wakker.
Meestal wordt een combinatie van middelen gebruikt. Het meest gebruikte middel (per injectie of braunule) is domitor, in combinatie met ketamine. Domitor heeft een anti-middel, dit heet antisedan, dit heft de werking van domitor op. Zo kan een dier sneller wakker gemaakt worden.
Reken op ongeveer een uur voor de sterilisatie (van voorbereiding, operatie tot uitslapen) en dan een uurtje bijkomen en bewaking in de opname. Waarschijnlijk zal ze rond het middaguur klaar zijn.
Maar dit is maar globaal genomen. Het kan door omstandigheden makkelijk langer of korter duren. De sterilisatie van een grote hond is altijd wel een aardige klus en kan dus uitlopen. De dierenarts zal verder willen dat ze goed wakker is. Ontwaken uit de narcose betekent namelijk niet direct volledig bij kennis en in staat om te lopen. Ze kan nog even suf blijven.
Je kan erop aan dat de dierenarts je snel genoeg zal bellen, zodra je hond naar huis mag. Zeker als ze niet tegen opgesloten zitten kan en dan drama gaat maken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn de eerste uren toch een beetje "van de wereld". Ik zou me dus niet te ongerust maken over dat opgesloten zitten. Ze zal zich niet zozeer bewust zijn van de omgeving, als ze zich maar veilig voelt. Mijn dierenarts had mijn teefje niet eens in een kooi bij het uitslapen. Ze lag rustig en een beetje duf te wachten in een hoekje van het kantoor, wel op een heerlijk dik vetbed.

Bij het genezen gaat het niet alleen om het uitwendige wondje. Ze mogen vooral niet te hard rennen de eerste weken, omdat ze ook binnenwaards moeten genezen. Ik heb een zeer active hond en dat heeft de dierenarts dus benadrukt. Je moet de bewegingen van je hond dus de eerste weken in de gaten houden. Is het een vrij rustige "stapper", dan kan je hem na een dag of 6 loslaten, anders niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je dierenarts zal je ook aanraden DIRECT veel minder voedsel te geven. Dat kan wel 30% minder zijn dan voor de sterilisatie (castratie). Doe je dat van meet af aan, dan wordt de hond beslist niet dikker.
Ivana