Voor welk dier heb je ontzag en bewondering en waarom?

Voor mij is dat mijn paard (zie avatar) Zij is mijn spiegel en leermeester. Dat zo`n groot dier die mij, qua kracht gemakkelijk kan overrulen, zoveel vertouwen en berusting kan hebben vind ik bewonderenswaardig. Ze is nl geboren en opgegroeid in een wilde kudde in Engeland waar ze de eerste 7 jaar van haar leven heeft doorgebracht. Het eerste contact met mensen is geen prettige geweest. Ik doe mijn best haar zo `natuurlijk` mogelijk te verzorgen. Dat ze zoveel liefde kan geven en echt een maatje kan zijn voor iemand van een `ras` die haar eerder niet goed heeft behandeld vind ik heel bijzonder. Ik ben ontzettend trots op haar en vind het een voorrecht haar in mijn leven te hebben. Ben benieuwd naar jullie verhalen en dergelijke ervaringen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Tja, ik kan natuurlijk zeggen mijn kat (de rood/witte uit mijn avatar), maar dat vind ik te cliché.

Als je kijkt naar dieren waar ik ontzag voor heb dan kijk ik bijvoorbeeld naar het getrainde politiepaard. Ik rij zelf ook paard, en dan weet je van nature dat een paard een vluchter is. Een paard zal uit nature nooit gauw iets doen wat hij/zij eng vindt. Een politiepaard wordt getraind om in dit soort situaties juist wel de confrontatie aan te gaan. De stress en de spanning die hierbij komt kijken moet gigantisch zijn. Hier heb ik echt bewondering voor. Mocht je ooit in de gelegenheid komen om een demonstratie van politiepaarden mee te maken, dan kan ik dat aanbevelen.

Waar ik een bewondering voor heb is de leeuw. Kracht, snelheid en status.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Elk dier is me evenzeer gelijk... of anders gezegd: Ik heb geen favoriet dier...

Dus jij vraagt naar het meest menselijk-eigenschap-bezittende dier, in mijn optiek?

Ja dat heb ik niet, dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meest-menselijk-eigenschap-bezittende dier....?? Waar haal je dat uit dan? If anything doe ik erg mijn best om me te verdiepen in haar wereld en communicatie en mij daar zo veel mogelijk op aan te passen ipv dat ik van haar verlang dat ze zich aan mij aanpast. De vraag is volgens mij toch duidelijk? Ik heb het niet over de menselijke eigenschappen van mijn paard. Die heeft ze niet, ze is nl een paard....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt... Het paard is overgave aan iets groters dan jezelf... Overgave aan een oerkracht... Dominantie en overgave... te slim af zijn en de brute kracht temmen, beheersen, weten waar de knoppen zitten om je wil op leggen aan dat paard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof niet dat je me begrijpt Xinix. Mijn paard leeft in alle vrijheid, dag en nacht op een groot weiland met meerdere paarden, als we een rondje doen rijd ik puur natuur zonder zadel, ik zeg bewust een rondje want ze doet geen kunstjes en buiginkjes en weet ik wat, we rijden lekker langs het water aan een lange teugel, als ik haar roep komt ze direct aangalloperen zonder dat ik voer o.i.d. bij me heb, en als ik merk dat ze haar dag niet heeft of geen zin heeft doen we niks, ik heb me heel erg verdiept in communicatie met paarden en weet wanneer ze zich goed voelt of niet, en blijft ze lekker in het land. Jij ziet mij geloof ik als ene Anky die haar paard met een scherp bit krom trekt en de sporen erin prikt om haar dingen af te dwingen. Ze is niet eens ingereden en dat wilde ik graag zo houden. Voor mij niet zulke fratsen. Dominantie, overgave, kracht temmen,beheersen,wil op leggen......nee Xinix je zit er helemaal naast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik zie dat je echte liefde hebt voor het paard... Dat zie ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daar heb je nou weer wel gelijk in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat was de vraag niet... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha!!! Zo blijven we aan de gang! Let`s just agree to disagree!! Jij jouw mening, ik de mijne....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee daar ben ik het niet mee eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere optie..??? Heeft niet iedereen recht op zijn eigen mening?
Ik heb in het algemeen ontzag voor alle dieren, vooral moeders. Die doen namelijk alles voor hun kleintjes. Ik heb ook ontzag voor alle dieren omdat ze meestal alles instinctuief doen, het is ze niet door ons aangeleerd:
- Vogels vliegen naar het zuiden, bouwen een nest, pikken wormen uit de grond. Het is allemaal zo voor de hand liggend, maar het zijn wonders.
- Mieren sjouwen met grote brokken (kleine zandkorrels) voor een groot nest en moeten maar zien te overleven met hun grootte
- Honden kunnen soms zo goed luisteren naar hun baasje en lijken te communiceren. Ze zijn soms ondeugend en dat maakt ze zo schattig. Het is een trouwe vriend waar je niet zonder kan.
- Orka's zijn mooi (sorry, dat kon ik even niet laten)
-
Dankjewel, deze vraag zette me aan het denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pinguïn. Waarom het is een vogel die niet kan vliegen. Hij leeft altijd in extreme koud. Maar desondanks dat hun vogels nutteloos zijn voor vliegen kunnen ze heel erg goed zwemmen. Bovendien zijn het gewoon hele coole beesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Coole beesten... daar heb je gelijk in :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je met vogels niet vleugels?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Pinguin is inderdaad erg leuk, maar hij komt ook voor in warmere gebieden. In Zuid-Afrika is hij ook vaak te vinden (een kleine zwart witte variant). In de koude leven de wat grotere pinguins (exacte namen ben ik even kwijt), maar die zijn te herkennen aan de gele kleur bij hun kop.
Wat een mooi verhaal, over jouw paard. Jij bent trots op haar, maar dat zal andersom ook zeker het geval zijn!

Ik kies voor de mieren... zo klein maar zo sociaal met een mogelijkheid zich aan te passen aan zeer verschillende leefomgevingen overal ter wereld.

Ik heb respect en bewondering voor de taakverdeling in hun kolonies. Zo zijn er de werkers die samen de werktaken verdelen, verkenners, voedselverzamelaars, nest-onderhouders, kinderverzorgsters, soldaten.

Ik sta nog weleens stil bij een mierenhoop en wanneer je dan een poosje kijkt naar al die kleine, actieve diertjes die allemaal zo druk zijn om samen in harmonie de boel draaiende te houden, denk ik wel eens: daar zouden mensen zelfs nog iets van kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uil, symbool van wijsheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zoals jij met je paard heb ik dat met mijn hond (ja die van mijn avatar) Dus voor mij de Hond en in het bijzonder de Ierse Setter. (wij hebben er al 16 gehad in totaal dus we weten wel waar we het over hebben)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig dier heb je zeg!!!!!
De kat. Al in het oude Egypte aanbeden , in sommige beschavingen veracht , in het westen vertroeteld. Een kat is onafhankelijk, nieuwsgierig, koppig, gezellig lui en honkvast. Eigenijk een kleine leeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Honden: natuurlijk mijn hond als eerste, maar bijna elke hond (op een paar hondenrassen na, maar die noem ik hier niet want dan is half hondenbezittend Nederland boos) is geweldig!
-Pinquin: aah, hoe de dames weggaan om te vissen, en de mannen op de eieren passen, en als de dames weer terugkomen ze tussen zo heel veel mannetjes + kindertjes hun precies hun eigen gezin weer kunnen vinden.
-Mijn cavia Marie: door allerlei vervelende ervaringen met mensen (o.a. in een plastic zak gevonden), verlamd geweest, allerlei ziektes gehad, blijft ze een grote mond hebben tegen alle andere cavia's en is ze de stoerste cavia en met het meeste doorzettingsvermogen en wil om te leven dan alle andere cavia's die ik ooit heb gehad. En ze ziet eruit alsof ze zo uit een verhaal van Beatrix Potter kan komen!
-Eksters: die zijn zo slim!
-Eigenlijk bijna elk ander dier ook wel... ik ben gewoon een dierenfan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijn 2 zwerfhondjes omdat ze zoveel ellende hebben meegemaakt. In Spanje waar ze vandaan komen zijn ze als puppie mishandeld ze werden als voetbal gebruikt verschrikkelijk.Ondanks alles zijn het zeer lieve aanhankelijke en sociale hondjes geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat fijn om te horen dat er mensen zijn die zich over deze mishandelde dieren bekommeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maantje dankjewel voor je leuke reactie.
Voor mieren. Het mag raar klinken maar ik meen het serieus. Als mieren even groot als mensen zouden zijn zouden wij hun slaven, of nog erger, hun voedsel zijn. Respect voor de mieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Maantje;

Mijn hond; subliem om mee te maken hoe zo'n haarbal schijnbaar zonder inspanning zoveel vertedering en reflectie bij mij boven kan halen. En ik ben zeker geen dierenmens. Met uitzondering van schimmels natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Sint Bernard.

95 kg vlees, dat denkt dat 'ie een schoothondje is. Trouwe hondenogen, enorme kracht, rust, empatisch en suf om te zien. Heerlijk zo'n lobbes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor elk dier, omdat het zich zo goed heeft kunnen aan passen aan de mens.