Hoe zien baby neontetra's er uit? en baby-guppy's?

ik zie ineens zo'n 15 babyvisjes in mijn aquarium zwemmen... had alleen een mannetjes gup waar sinds 3 dagen 2 vrouwtjes bij zitten. Dat kan toch niet zo snel gaan?
Wel was ik laatst de hele week een neon-tetra kwijt die vorige week ineens weer rondzwom... maar ik begreep dat neon's niet snel kweken in een aquarium?
Het is een 60l bak, tropisch, en hij draait pas een week of 6....
Ben dus op internet gaan zoeken naar plaatjes van baby-visjes, maar kon geen duidelijke vinden. Weet iemand van jullie hoe ze er specifiek uitzien?
Ze zijn bij mij lichtbruin, hebben een kleine staart en zijn zo'n 4mm lang. Ik zal even een foto maken en hier neerzetten als het lukt.
Mocht iemand een foto hebben dan zie ik het graag, kijken of ik er achter kan komen welke visjes het zijn!

Toegevoegd na 19 minuten:
nou... een foto lukt niet helaas... kan niet door het glas van mn aquarium een scherpe foto maken... ik blijf nog ff proberen.

Toegevoegd na 1 uur:
toch een foto gemaakt, al istie niet zo scherp... dit zijn ze.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd als het jonge neon tetra's zijn, die kweekt niet gemakkelijk.
Het zouden toch ook jonge guppies kunnen zijn, maar dat wordt na enige tijd wel duidelijk. Ik zou een klein kweekbakje aanschaffen. Dat drijft in de grote bak zodat de watersamenstelling hetzelfde is. Voordeel is dat dejonge vissen ongestoord (en veilig voor de andere vissen) op kunnen groeien en jij ze speciaal fijn voer kunt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh das een goed idee ja! Ga ik gelijk ff halen.
Maar kunnen guppen binnen 3 dagen paren en jongen, nee toch?? Heb die vrouwtjes pas 3 dagen en ze waren in de speciaalzaak gescheiden van de mannetjes... heb dus toch het vermoeden dat het inderdaad tetra's zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien waren ze al bijna aan jongen toe in de zaak waar je ze haalde(guppies scheiden gaat niet altijd perfect). je ziet snel genoeg wat het wordt, succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ook kunnen ja... zijn ze na 2 dagen al groot genoeg dan? zo'n 4 mm?

Het beste antwoord

De visjes op jouw foto zijn zeker weten guppies. Wij hebben zelf jaren guppen gehad en je wilt niet weten hoe snel de bevruchting gaat. Alleen een paar dagen lijkt mij wel erg snel. Waarschijnlijk waren die vrouwtjes al zwanger toen ze kwamen.

De bevalling is ook erg grappig om te zien. Je ziet de visjes eruit komen en in het begin zijn het hele kleine doorzichtige beestjes. Nauwelijks te zien. Na een dag of wat zijn ze zo'n twee à drie mm lang. De meesten worden opgevreten door de andere guppen een enkeling overleeft en met een maand of twee zijn deze ook al geslachtsrijp.

Guppen zijn echte fokkers, tetra's daarentegen zullen niet snel paren in een aquarium. Maar zelfs dat gebeurt wel eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In het eerste filmpje zie je een neontetra van ongeveer een week oud.

Op de foto een babyguppy van ongever de zelfde leeftijd.

het is dus eigenlijk met het blote oog nauwelijks te zien ; vermoedelijk nog even afwachten voor het verschil duidelijk word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik heb gehad is dat mijn guppy al zwanger was toen ik ze kocht. Ik zat ook ineens binnen een paar dagen met allemaal minivisjes, dus dat zou het ook eventueel kunnen zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook babyguppies, ze hebben na de geboorte geen kleur, je ziet alleen hun ogen. Als een guppy éénmaal bevrucht wordt, kan zij hiervan wel 6 keer baby's krijgen. Ze bevrucht zichzelf dan opnieuw met het zaad ( of hoe je het wilt noemen ) van het mannetje dat ze heeft opgeslagen in haar lichaam.
Na een paar weken krijgen babyguppies pas kleur.
Ennn ook niet onbelangrijk: guppies eten hun eigen baby's op!

Toegevoegd na 29 seconden:
Oh ja en lijkt me idd dat ze al zwanger was toen je haar kocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef je 99% kans dat het de guppen zijn.
Een tetra die kweekt niet zomaar even. Zeker niet op zo een korte termijn.
Tetra's zijn ook verhoudingsgewijs zwakkere vissen.
een Gup kan overal snel wennen, een tetra wil een bak hebben die echt volledig voldoet, lijkt me moeilijk in 6 weken.

Guppen zijn net muizen, die fokken als bezetene.
NB: als je tropisch wil zou ik de guppen weghalen, Ze calimen met hun fok gedrag je hele bak en zorgen snel voor veel te veel vis in je bak en dat is nadelig voor een goed biologisch evenwicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat het guppen zijn omdat deze levend barend zijn. En omdat je in je vraag zegt dat er 'ineens' 15 visjes bij zwommen lijkt mij dat de meest logische verklaring

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, Neon tertras leggen eieren en die komen lijkt mij geleidelijk uit... Als ze daar de kans voor krijgen. Veel eitjes(kuit) word opgegeten door je vissen. Zelfs door de ouders ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk zijn het guppen jongen,ik heb er zelf al een hoop gehad en op het filmpje is de tetra heel anders gevormd dan de guppen jongen.