Wat kan ik doen tegen de zwavel/ijzersmaak aan mijn scharrelkip eieren?

Ik heb al jaren kippen en nu sinds dit voorjaar een kip die vieze, naar ijzer/zwavel smakende eieren legt. Ook de kuikens die zijn uitgebroed door haar leggen nu al eieren en die smaken ook zo. De kuikens waren geen eieren van deze kip. Heb al ander voer geprobeert, wel en niet laten scharrelen. Wat kan ik nog meer proberen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (5)

eieren bevatten veel zwavel.het zal dus niet aan de kip liggen.de kuikens,van een andere kip,leggen ook deze eieren.niet aan het voer.niet aan het wel/niet scharrelen.
blijft over:uw smaakervaring.kan daar iets mis mee zijn?gestopt met roken?ziek geweest?maagklachten?kan allemaal van invloed zijn op de smaakervaring.
suc6 ermee.
13 jaar geleden
Om nico aan te vullen,probeer eens scharreleieren uit de winkel,smaken die ook zo dan zou het aan je smaak kunnen liggen.
13 jaar geleden
Sommige vergiftigingen geven een metaallsmaak in de mond, welke door specigieke voedingsmiddelen worden versterkt.
Het klinkt misschien vreemd, maak kwik, cadmium en vele andere zware metalen veroorzaken deze vreemde sensatie.
De smaak wordt dus NIET veroorzaakt door het ei (in dat geval) maar ga eens goed bij jezelf na of je met spuitnevels van verf, dampen van metaal oid in contact geweest bent.
Is er ook sprake van vermoeidheid, tintelingen of pijn in ledematen oid. dan raad ik een bezoek aan de arts dringend aan.
Ook een bepaald vitaminegebrek kan dit veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook niks veranderd in het hok. Geen bakken/muren met metaal of loodhoudende verf waar de kippen aan kunnen pikken? Als ze scharrelen, kunnen ze dan niet onbewust iets verkeerds oppikken? Ligt er metaal of ander afval op het terrein? Roestende voer-/waterbakken misschien?
Of heb je nog meer kippen die wel smakelijke eieren leggen?
Misschien kan je zo'n ei anders eens voor onderzoek laten opsturen door de dierenarts, wellicht vinden ze de oorzaak voor de smaak en weet je waar je het kan zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat drinken je kippen?

Leiding water of regenwater?
Probeer hierin eens te switchen.

Stap eens over op biologisch voer.

Hebben anderen dezelfde smaakervaring als jij?
Of heb je mogelijk andersoortige vullingen in je kiezen gekregen?

Is de eidooier nog steeds dezelfde kleur die je gewend was?