Wat te doen bij een konijn waarvan de tanden blijven doorgroeien? (afwijking)

Mijn konijn (ook nog zwanger) heeft een tandendoorgroei afwijking. Daarbij groeien ze ook de verkeerde kant op, zodat een naturrlijke slijtage (knagen) onmogelijk is. Moet ze om de twee a drie weken knippen hetgeen haar agressief maakt. Iemand een idee hoe dit op te lossen???
vanzelfsprekend kan ze ook heel moeizaam eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

wat dacht je van een bezoekje aan de dierenarts?? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit moet je laten knippen bij de dierenarts hoor! Op een gegeven moment gaat ze helemaal niet meer eten. Je kan haar een druppeltje Rescue (bachbloesem) geven voordat je ze laat knippen, kan een rustgevend gevoel geven (puur natuur, niks engs) maar dit moet wel gebeuren. Ze heeft haar voeding hard nodig met de zwangerschap en zeker ook als de kleintjes er zijn. Geef haar veel dingen waar ze aan kan knagen, wilgentakjes ofzo vinden konijnen heerlijk om op te knabbelen en is goed om de tandjes natuurlijk te laten slijten. Zoek gewoon uit waar ze graag op knaagt, een grote winterpeen is ook al lekker knabbelen, als ze maar elke dag kan knagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bekende olivant tanden een bezoekje aan de dierenarts
hij kan ze afknippen met een speciaal schaartje
en danaar een balkje beuken houd in het hok
heb het wat om op te knaagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is geen afwijking.
voldoende jauw mogelijkheid geven. en de dierenarts bezoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn cavia had hetzelfde probleem, olifants tanden. Ik heb zijn tanden om de zoveel tijd laten knippen bij de dierenarts. Ja kan haar ook baby voeding geven, je spuit het via een spuitje in haar mond en ze vindt het vast nog lekker ook. Het klinkt een beetje gek maar mijn cavia vond het geweldig en ik hoefde minder vaak naar de dierenarts.l

Toegevoegd op 28-05-2009 23:05:38
Als ze zorgt dat ze genoeg te knagen heeft, help je haar ook al een heel eind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas heb ik daar ook regelmatig last van gehad (van konijnen die dat hadden dus, niet zelf).

Ten eerste is het heel belangrijk dat je je konijnen voorziet van spullen waar ze hun tanden goed aan kunnen slijpen, een knaagsteen bijvoorbeeld (hoewel mijn konijn dat niets vond), een winterpeen is ook goed, zelfs een dikke tak kan goed werken.

Je kunt met de tanden naar de dierenarts gaan, maar als de tanden van je konijn erg hard groeien, dan zal dit behoorlijk in de papieren lopen.
Je zou ook eens een bezoekje kunnen brengen aan de dierenwinkel gaan, daar kunnen ze ook tanden knippen (bij ons doen ze het gratis). Ook kunnen ze je uitleggen en voordoen hoe je het zelf kunt doen, zo moeilijk is dat niet (alleen is het even over het geestelijke drempeltje heenstappen daadwerkelijk tanden door te knippen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doorgroeiende tanden bij konijnen is een heel vervelende en ook erfelijke afwijking. of je ze nou zelf knipt of het door een dierenarts laat doen, het blijft terugkomen. Het is dan ook heel jammer dat het konijn zwanger is. De adressie komt trouwens daarvan. Ik raad je sterk af om met het konijn nog te fokken, geef dit bericht ook mee aan de nieuwe eigenaren van je jonkies. is de vader er nu wel bij weg? hij maakt vaak de jongen dood en dekt de moeder gelijk opnieuw. Als je het rammetje laat castreren zijn ze daarna samen heel gelukkig en vrienden voor het leven. Een konijn alleen is ook niks. Wist je trouwens dat er duizenden konijnen op Marktplaats en overal elders een nieuw baasje zoeken en dat je om deze tijd van het jaar sowieso heel moeilijk nieuwe baasjes vindt? En dat konijnen meestal na een paar jaar weer weggedaan worden? Ze kunnen nl. wel 12 worden! Het is dus altijd beter om níet te fokken.