Waar kan ik goede , onafhankelijke informatie vinden over honden medicatie ?

of echte ervaringen van eigenaren .

ik weet nooit of de dierenarts je gewoon het medicijn geeft waar hun het meeste op verdienen of dat het echt het best werkende middel op de markt is .
Ook weet ik niet hoe "vrij"de markt voor diergeneeskunde is , en of alles wel veilig is , of goedgekeurd (door wie??)
En omdat mijn hond mij niets kan vertellen over bijwerkingen of zo , zou ik graag een site of boek vinden waar de verschillende medicatie word besproken , en ook de werkzame stoffen.

ps. mijn hond is nu niet ziek , maar word ouder en ik wil me nu alvast een beetje verdiepen zodat ik weet waar ik het over heb mocht de dag daar zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

De ouderdom zelf is niet te stoppen. Het hele lichaam takelt gewoon af. De medicijnen die een mens of dier dan krijgt, is voor bestrijding van symptonen maar pakt de oorzaak (het ouder worden) niet aan.
Je zal je diep in scheikunde, biologie en een beetje natuurkunde moeten verdiepen als je echt zelf relevante kennis wilt opdoen. Zelfs een dierenarts die daar specifiek hard voor gestudeerd heeft, weet _lang_ niet alles. Als jij de dierenarts wilt verbeteren, zal je méér moeten weten. Ik wens je alvast veel succes met je studie... Maar ik denk niet dat je ooit meer zult weten dan een dierenarts, voor wie 't zijn dagelijkse werk en (hopelijk) interesse is :).

Da's misschien nog wel 't belangrijkste: een dierenarts die heel betrokken/geïnteresseerd is.

Toegevoegd na 1 minuut:
"een dierenarts die heel"
=
"een dierenarts vinden die heel"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry maar er zijn nou eemaal veel artsen in nederland die medicijnen uitschrijven omdat ze daar meer aan verdienen. Vragensteller vraagt zich af of dat met dierenartsen ook zo is, hij weet zelf vast ook wel dat ouderdom niet te stoppen is. En hij hoeft geen medicijnen te gaan studeren en beter te worden dan dierenarts. Ik heb zelf mee gemaakt dat ik met hondje naar dierenarts ging, ik had vertrouwen in die man, en hij gaf me contant verkeerde medicijnen achteraf.
Allerlei onderzoeken die onnodig waren, en de manier waarop het ging was ook niet goed. Heeft me bijna 1000 euro gekost. Ik ging na 2 maanden naar andere, die zei dat er nooit de juiste medecijnen zijn gegeven, hij gaf de juiste, binnen 1 week was hij weer gezond. Hond heeft 2 maanden pijn en ellende gehad door foute medicatie.
Hij had een dunne darm ontsteking en door verwaarlozing door die foute medicatie, kreeg hij ook dikke darm ontsteking (of net andersom). De 1e d.a. had dat ook kunnen weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil me hond niet zijn leven rekken , hij is al ouder dan dat zijn ras word , maar ik wil niet onnodig mezelf er in laten praten .
want als hij ziek word , koop ik alles wat ze zeggen , maar soms zeggen ze dit niet helemaal zonder eigen belang , en ook wil ik weten of ik uberhaupt een keuze heb in medicatie bij bepaalde aandoeningen . maar wel bedankt voor je antwoord , maar ik wil geen wonderen maar gewoon meer info.
Mocht je medicijnen voor geschreven krijgen, dan kan je altijd op een honden forum vragen of mensen er ervaring mee hebben. Heb ik helaas niet gedaan met mijn hondje toen, waardoor hij 2 maanden pijn heeft gehad. Ik vertrouwde op de dierenarts. Ik heb daarna gelukkig een erg goede dierenarts gevonden, die ook wel eens zo wat weg geeft, bijv zalfje, oh datum is bijna verlopen, neem maar mee, stop in je zak -)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk dat bedoel ik dus precies !!!
bedankt voor je antwoord , motiveert me om echt even wat tijd er nu in te stoppen , want als het zover is , ben ik helemaal in de war , en nu kan ik rustig alles op een rijtje zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dat, op zo'n moment doe je alles om je hond te helpen. Maar mocht het echt slecht worden, dan moet je redelijk blijven en als je een eerlijke dierenarts hebt, dan zal die zeggen of het nut heeft of niet. Ik hoop het voor je.
het belangrijkste is dat je een dierenarts hebt waar je je goed bij voelt.
helaas zal je vaak zien dat je in het weekend moet, en bij een vervanger terecht komt.
ga met de dierenarts in gesprek, ook al vinden sommige dierenartsen dat maar niks.
vraag wat hij geeft, en waarom.
google de bijsluiter, en bestudeer die goed, zodat je weet dat je hond het juiste medicijn krijgt, en wat de eventuele bijwerkingen kunnen zijn.
wil je ervaringen van andere hondenbezitters, vraag die dan op een hondenforum.
succes, hopelijk mag je hond nog lang in goede gezondheid bij je zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had ook een dierenarts waar ik me goed bij voelde, maar toch was hij niet eerlijk. En dat verschillende keren. Ik had nog gegoogled op de praktijk en die was eens als beste uit de bus gekomen, dus ik vertrouwde hen.
De dierenarts die ik nu heb gevonden, die luistert echt goed naar je, ik kan er zo een uur zitten. Terwijl het een drukke praktijk is. De 1e x zat ik er een uur voor de prijs van 1 consult (20 min normaal). Als je zelf suggesties hebt, dan luistert hij en gaat het desnoods opzoeken en navragen als hij iets niet weet. Hij is aardig en leuk. Kijk dat zijn in mijn ogen goede dierenartsen. Zit in Noord holland, mocht je het adres willen, dan hoor ik het wel.
Rieneke1
13 jaar geleden
soms word je helaas door schade en schande wijs.
het is zeker niet makkelijk een echt fijne dierenarts te vinden.
fijn dat jij bent geslaagd daarin.
Als assistente heb ik in verschillende klinieken en praktijken gewerkt. Mijn ervaring is dat dierenartsen altijd zullen gaan voor de best mogelijke behandeling voor het dier, binnen hun kunnen en kennis. Echter, net als in de humane geneeskunde, zijn er betere en slechtere dierenartsen.
Zorg ervoor dat je een dierenarts hebt die je vertrouwt, naar je luistert en antwoord op je vragen geeft. Wil je weten hoe de dierenarts bekend staat, informeer dan eens bij de lokale dierenwinkels en dierenambulance. Zorg dat je een dierenarts hebt voor gezelschapsdieren. En niet een veearts (hoewel deze term achterhaald is) die gezelschapshuisdieren zoals de hond en kat 'erbij' doet.
Ervaring is kennis!
Ook diergeneesmiddelen worden getest, gekeurd en geregistreerd. Toch komt het voor dat er medicijnen worden voorgeschreven die bijvoorbeeld alleen geregistreerd staan voor de hond, maar ook werkzaam blijken te zijn voor de kat. Ook humane geneesmiddelen worden soms ingezet in de dierenartspraktijk. Ook hier geldt: ervaring is kennis! Vraag naar de bijwerkingen of lees de bijsluiter. De bijsluiter wordt bij diergeneesmiddelen niet standaard bijgeleverd, dus vraag erom! De werking en bijwerking kan echter per diersoort verschillen, dus is niet altijd geregistreerd in de bijsluiter.

Ook een dierenarts heeft een eed afgelegd en is strafbaar als hij zich hier niet aan houdt. Een overtreding hiervan kan ertoe leiden dat de arts zich moet verantwoorden tegenover de tuchtraad.
Of het nu gaat om humane of veterinaire artsen, vertrouw op je gevoel, luister, vraag en ga desnoods naar een ander voor second opinion. Maar heb ook vertrouwen erin dat deze mensen niet voor niks een jarenlange universitaire studie hebben afgelegd om hun liefde voor dieren om te zetten in de best mogelijke zorg voor dieren.

NB Je zegt dat je hond al wat ouder wordt. Vraag bij je dierenarts om een preventieve senioren-checkup! Beter voorkomen dan genezen. En bij beginnende kwaaltjes er vroeg bij zijn!