Onze kattin heeft een aanhoudende blaasontsteking. Wat kunnen de oorzaken zijn?

Ik merkte vorige week dat onze kattin een blaasontsteking had. Die avond meteen mee naar de dierenarts geweest en medicijnen gekregen. Ze kreeg een spuit en we zijn meteen met de kuur begonnen.
"Na 2-3 dagen moet er beterschap zijn."
We zijn nu een week en 2 dagen verder. Ze heeft het nog steeds.
Wat kunnen de oorzaken zijn van een blaasontsteking? Ik bedoel niet "een bacterie komt de urinebuis in etc". Ik bedoel, ligt het aan de kattenbak, eten, contact met andere katten, enz? Een kattin die meer dan 1 blaasontsteking heeft in een half jaar, is niet normaal. Laat staan een die niet weg gaat??

Het is een kattin, 11 jaar oud.

Wat zijn de mogelijke gevolgen die de dierenarts kan voorstellen? Qua behandeling? Ik heb een beetje schrik voor de prijs sinds we dure behandelingen moeilijk gaan kunnen betalen...

Uiteraard ga ik er weer mee naar de dierenarts... alleen wil ik weten waar ik voor sta...

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik heb een afspraak om half 6 vanavond, voor een echo. Ik laat zeker weten wat eruit komt!

Toegevoegd na 7 uur:
De poes is nog bij de dierenarts. Anderhalf uur nadat ze de laatste keer geplast heeft, heeft ze nog steeds geen urine in haar blaas. Nu moet ik binnen een uur bellen om te horen of er al iets te zien is.

Toegevoegd na 2 dagen:
OP de echo was niks te zien. De urine is naar het labo. Ondertussen heeft ze een andere kuur gekregen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (4)

ik lees nergens dat er urine is gecontroleerd, oa op gruis?
mocht gruis de oorzaak zijn, dan is het beter dat ze op dieetvoer gaat, in geval van struviet, de meest voorkomende gruissoort.
je hebt nu antibiotica gekregen, maar beter was het als de urine op kweek was gezet, om te kijken of het een bacteriele ontsteking is, en zo ja, om welk soort bacterien het gaat.
helaas helpt antibiotica zelden, omdat een blaasontsteking bij katten zelden bacterieel is.
als er geen gruis in het spel is, dan gaat het vaak om een idiopatische ontsteking: maw een ontsteking waarvoor geen oorzaak aan te wijzen is.

mijn advies: eerst urine opvangen en laten controleren .
mocht er geen gruis in het spel zijn, dan volstaat vaak een dag of vijf metacam te geven.
dat is een pijnstiller die tevens ontstekingsremmend werkt.
enkele uren na de eerste toediening zie je de poes al oipknappen.
hou er wel rekening mee, dat je poes vaker terugkerende blaasontstekingen kan krijgen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw. +
Ben jij soms dierenarts Rieneke? Jij bent zo'n rijke bron van kennis en informatie voor katten eigenaren en liefhebbers. :)
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt scarlet :)
geen dierenarts, maar heb ervaring met gruiskatten, vandaar.
Hieronder vindt ge een site met mogelijke oorzaken.
Ikzelf ga me niet aan uitspraken wagen.
Het lijkt wel met alle poezen voor te komen ,zowel katerkes als kattinnekes .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de link :)
Het kan Struviet zijn of andere vorming van kristallen in de nieren/blaas.
Deze scherpe kristallen veroorzaken wondjes in de tractus urogenitalis die kunnen gaan ontsteken.
Dit kan ook bij jonge dieren ontstaan.
Het beste is een nierdieet en antibiotica.
Ben benieuwd naar de bevinding, met een echo kun je veel zien.

Toegevoegd na 36 minuten:
Waarschijnlijk zitten kristallen in de urineleider vanaf de nieren die afsluiting veroorzaken.
Het feit dat er helemaal geen urine in de blaas beland, kan aangeven dat beide nieren in de problemen zitten.
Helaas vermoed ik dat mijn antwoord mede op dit gegeven juist is.
Die obstructies zullen weg moeten.
Misschien is er vergruizing mogelijk .
Vraag je dierenarts daarom, wellicht heeft men in een gespecialiseerd dienenziekencentrum een vergruizer.
STERKTE.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot de oorzaak van blaasontsteking bij mensen, is de oorzaak bij katten meestal niet bacterieel. Verreweg het vaakst zien we als oorzaak: stress. Voor veel eigenaren klinkt dit erg vreemd, dat stress een blaasontsteking kan veroorzaken.
De behandeling bestaat dan uit een injectie met een pijnstiller/ontstekingsremmer. Eventueel kan de eigenaar thuis ook nog een paar dagen dit doorgeven (Metacam/Novacam) en mogelijk ook Spasmoglucinol, dit laatste gaat het samentrekken (spasmen) van de spiertjes in de blaaswand en urineleider tegen.
De oorzaak (stress) zal, zo mogelijk, ook aangepakt moeten worden. Zijn er dingen veranderd in huis? Nieuwe meubels/baby/logee/andere huisdieren erbij/ruzie/verbouwing/verhuizing? Rustgevende feromonenspray of verdampers (Feliway) kan dan helpen. Voor chronisch gestresste katten kunnen veel baat hebben bij het Calm dieet van Royal Canin.

Bij aanhoudende blaasontsteking, gaat men de urine onderzoeken. Bevat de urine gruis, dan is blaasgruis waarschijnlijk de oorzaak. De kat zal dan op een gruisoplossend voer moeten voor minimaal 6 weken en dan levenslang preventief voer moet krijgen, om te voorkomen dat het gruis terugkomt. Gelukkig zal bij een poes de gruis niet zo snel de urinebuis verstoppen, zoals bij katers kan gebeuren. Deze stoppen dan met plassen en raken overvuld, een absoluut spoedgeval!
Ook zal er een urinekweek ingezet worden. Is deze positief (wat weinig gebeurt!), dan is toch een bacterie de boosdoener. Een laboratorium kan dan kijken welke bacterie dit precies is, om de juiste antibiotica te bepalen.

Een echo geeft een beter beeld van de conditie van de blaas. Gruis kan soms zichtbaar zijn op de echo. Grotere blaasstenen kunnen zichtbaar zijn, maar ook poliepen of tumoren. De behandeling is afhankelijk van wat er zichtbaar wordt op de echo. Echo's van de blaas worden meestal gemaakt d.m.v. luchtcontrast, waarbij de blaas gevuld wordt.
Dat de kat na anderhalf uur nog geen urine heeft gevormd is niet zo vreemd, dat zien we vaker. Het kan helpen om infusen te geven om de urineproductie te helpen.

Soms wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden, men noemt het dan idiopatische cystitis.
Wat de oorzaak ook is, belangrijk is om de kat zoveel mogelijk te laten drinken (en dus plassen), net als katten met nierproblemen overigens. Door extra water door het (blik)voer te doen, een drinkfontein of extra waterbakjes te plaatsen, eventueel met ijsklontjes erin, wordt de kat verleid tot meer drinken.