sinds 2 weken gaan er regelmatig vissen dood in mijn aquarium eerst dacht ik aan natuurlijke dood,niet dus verder nooit problemen gehad iemand idee?

heb tropisch aquarium

Toegevoegd na 21 uur:
hoi bedankt voor jullie reacties allemaal heb een nieuwe filter gekocht en mijn water getest nitrietgehalte was niet goed vandaag eens geen dode vissen gezien! we wachten af...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.3K

Het beste antwoord

Heb je onlangs iets nieuws aan je aquarium toegevoegd? planten, vissen, hout of steen... levend voer?

- Heb je een goede filter, en maak je die regelmatig schoon?
- Is je aquarium niet overbevolkt?
- Waterkwaliteit goed? (kun je idd laten testen bij d.speciaalzaak, maar handig zijn ook teststrips)
- Heb je er vissen bij die veel stress veroorzaken door agressief gedrag?
-Is er niets te zien aan de vissen? geen stip, zwemblaasproblemen?
- Zijn de vissen extra dik, of juist vermagerd voor ze dood gaan?

Als je vissen vermageren, en een iets gekromde ruggengraat hebben, kan het vistuberculose zijn.
Dat heb ik ooit eens in m'n aquarium gehad... dan moet je echt al je substraat uitkoken, en nieuwe planten nemen
anders raak je het niet kwijt...

De verschijnselen zijn:
- vermageren
- sloom
- ingevallen buik
- niet willen eten
- verbleken of juist donkerder worden van kleur
- beschadigingen schubben en vinnen
- bloederige plekken
- open wonden
- uitpuilende ogen
- troebele ogen
- kromgroei van de wervelkolom (rug)
- dikke opgezwollen buik (als bij buikwaterzucht)
(boekje: Visziekten, van Nico Kool)

Bij mij hadden ze alleen de ingevallen buik, uitpuilende ogen, en de kromme rug...geen wonden of dikke buik..

Ik hoop voor je dat het iets anders is...

Toegevoegd na 14 minuten:
Je kunt het best eerst proberen de zieke exemplaren zo snel mogelijk te verwijderen ( zodra je ziekteverschijnselen ziet, dus voor ze dood gaan).
Dat is altijd goed, want als er zoveel dood gaan is het beslist besmettelijk....

Ververs vaker je water en maak het filter vaker schoon.
Laat het water 24 uur 'ontchloren' in een emmer, voor je het toevoegt, en voeg er een anti stressmiddel aan toe.

Dan even niet filteren over koolstof, want dan filter je het er weer uit...(geldt ook wanneer je medicijnen toevoegt)

Als je vistbc hebt, let dan op met wondjes, want het is ook besmettelijk voor mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het lijkt me een goed idee om het water van je aquarium eens te laten testen bij een vissenspeciaalzaak. (oid)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst het water even laten controleren in een goeie dierenwinkel.
misschien ligt het daar aan,
13 jaar geleden
Gebrek aan zuurstof denk ik. Komen de vissen ook aan de oppervlakte voor zuurstof?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
test zo snel mogelijk de G.H waarde, de P.H, de K.H en het nitrietgehalte. is de P.H en het nitrietgehalte niet goed, dan zit het probleem in je filter.

Toegevoegd na 22 uur:
Na je toevoeging het volgende, je nieuwe filter werkt pas over een aantal weken, dat betekent, dat je de komende weken nog steeds niet van je te veel aan nitriet af bent en de rest van je vissen kan sterven, ververs nu dagelijks een vierde van het water ( op temperatuur) dat blijft het nitrietgehalte op een niet schadelijk niveau.
En voer zo weinig mogelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestudeer je vissen eens goed! Wat zie je?

Schuren ze met hun lichaam tegen hout of planten?
Happen ze naar adem aan de wateroppervlakte?
Hebben ze een onnatuurlijk dikke buik?
Eten ze het voer wel, wat je ze geeft?
Blijft er geen voer liggen? Met andere woorden; voer je teveel? Het voer wat blijft liggen kan gaan rotten.

Wat is er in de afgelopen twee weken veranderd?

Medicijnen in het water gegooid tegen slakken of iets dergelijks?
Overgestapt op een ander merk voer?

Zie je? Er kan zoveel aan de hand zijn en dat is moeilijk te bepalen aan de hand van de gegevens in je vraag!

Controleer na het bestuderen van je vissen ook gelijk de technische apparatuur eens. Doet de verwarming het nog wel? Zit je filterpomp of de aan en toevoerslang ten behoeve van die pomp niet verstopt?

Ook aan de planten kun je veel aflezen hoe het met de gezondheid van je aquariumwater gesteld is.

Zoals al gezegd: Test je aquariumwater eens of laat dat doen. En dan met name op nitriet en ammoniak.

Gebruik EasyLife bij waterverversingen.
De vissen knappen er echt van op. (tenzij ze echt een ziekte hebben, want het is geen geneesmiddel)

Succes, en hoop dat je iets met deze suggesties kunt!