We gaan weer richting het vuurwerk... Hoe reageert jouw hond hierop en wat doe je om deze periode zo prettig mogelijk te laten verlopen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb twee honden. Het teefje is al van pup af aan bij mij, nu 4 jaar, en is niet angstig. Echter hebben we er een hondje bij, een reutje van 6, en ik weet niet hoe hij hier op zal reageren. Baasje is helaas overleden, dus kan het ook niet vragen. Ik wil me wel graag voorbereiden om het voor hem zo dragelijk mogelijk te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje voor je antwoord!

Het beste antwoord

De beste manier is om de hond volledig te negeren als er vuurwerk afgestoken wordt.

Hij reageert op het geknal én op jouw reactie.

De dagen ervoor zijn kinderen al bezig buiten. Tijdens het wandelen kun je al oefenen, door zelf het geluid te negeren. Zo leert de hond dat het niets ernstigs is.

Vooral niet gaan aanhalen of lieve woordjes zeggen, als hij in een hoekje zit te trillen, daar wordt hij alleen maar zenuwachtiger van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zodra het vuurwerk begint, de radio aanzetten met wat muziek... en wij gaan niet bovenop de honden liggen daar worden ze alleen maar nerveus-er van, we laten ze in de kamer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hond had al heel gauw nergens last (meer) van.. Wij zorgden altijd dat hij bij ons (met grote groep van zo'n 10mensen) in de kamer was, omdat er dan toch de hele tijd gepraat werd, muziekje opstond en dergelijke.. Genoeg andere geluiden die een boel van het vuurwerk-geluid kunnen overstemmen..
En daarnaast hadden we altijd wat extra's in de voerbak gedaan.. Even extra vertroetelen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn berner werd echt compleet gek als hij alleen was tijdens vuurwerk. Was jammer genoeg niet te voorkomen omdat soms overdag terwijl ik niet thuis was mensen in het park voor mijn deur bommetjes lieten afgaan. Kon bij thuiskomst altijd meteen zien dat er wat gebeurd was. Hij is jammer genoeg twee jaar geleden overleden (11 jaar) maar ik probeerde in die periode er voor te zorgen dat hij zeker nooit alleen was. (mensen om hem heen bedoel ik, andere hond maakte niks uit). Verder gewoon doen of er niks aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn normaal gesproken zo stoere hond, raakt ook altijd helemaal over zijn toeren.
We gebruiken op aanraden van de dierenarts een kalmeringstabletje voor dieren (alleen verkrijgbaar via dierenarts) omdat het hele gedoe hem zoveel stress oplevert.
Hij gaat dan lekker slapen (het is overigens geen slaapmiddel, maar hij wordt er wel suf van) en krijgt er een stuk minder van mee. Als hij wel wakker is, heeft hij veel minder stress. Dit doe je natuurlijk alleen op de avond zelf.

Dit doen we overigens alleen als we in de stad blijven. Meestal ontvluchten we de drukte en is het niet nodig.
Dat is natuurlijk een betere oplossing, maar niet altijd mogelijk.

Qua voorbereiding: Probeer er zelf zo gewoon mogelijk over te doen als je de hond aan het uitlaten bent. Het scheelt dat de ander niet echt angstig is. Dat kan de ander weer helpen.
Als hij bang wordt, niet te veel aandacht aan besteden, want dan denkt hij dat het inderdaad iets is om bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
raak zelf niet angstig op in paniek. wat ik altijd doe, is er positief op reageren en boem die boem die boem roepen.
wat een knal he? is goed hoor enz.maar het is inderdaad waar,wat men tegenwoordig afsteekt..handgranaten??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongewenst gedrag negeren als het niet te ernstig is, en zelf kalm en assertief zijn.
Gaat het door, dan optreden, door een duw in de nek te geven om hem uit die paniektoestand te halen. Niks accepteren, rustig blijven en optreden. En natuurlijk knuffelen, belonen en prijzen als-ie ophoudt met zijn gefrustreerde gedrag.
Onacceptabel gedrag nooit tolereren, anders escaleert het en is je hond de baas in je huis en niet jij.
Klinkt allemaal heel heftig misschien, maar een hond heeft leiding nodig.
Wat me opvalt: je hebt geen idee hoe de hond zal reageren, maar in je hoofd heb je al allerlei doemscenario's geschreven ;-) Hij voelt je energie, dus stop je angsten!
Ik raad je aan te kijken naar de "Dogwhisperer", iedere vrijdag en ook op andere dagen op National Geografic.
Succes en vooral veel plezier gewenst!