Voelen vogels die in gevangenschap geboren zijn en in een kooi leven zich ongelukkiger dan vogels die in vrijheid geboren zijn en vrij zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie zou daar een antwoord op kunnen geven?
geen mens kan de gedachten van een dier.

Het beste antwoord

Een dier, in dit geval, een vogel, behoud altijd zijn natuurlijke instinct.
Gevangenschap druist tegen hun instinct in, daar ze niet aan hun instinct kunnen toegeven.
Het zoeken naar een partner, nestelen, noem het maar op.
Ook al zou je zo natuurgetrouw een kooi willen opzetten, gevangenschap druist in tegen het instinct.
Dus persoonlijk denk ik, ondanks al die gevaren in de buitenwereld, dat vrije vogels, gelukkiger zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
opvallend vaak zie je dat een vogel alle mogelijkheden onderzoekt, om de vrijheid op te zoeken.
Zelfstandig de kooi openmaken, 1 gaatje in een netoverspanning, en ze zijn weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen er niet onderuit dat dit de waarheid is.

Andere antwoorden (12)

Volgens mij niet, ze weten niet beter dan dat ze in een kooi leven. Zolang ze maar een ruime kooi hebben en een goede leefomgeving, zullen ze best gelukkig zijn.
13 jaar geleden
Ze voelen zich intens gelukkig in hun eigen van alle gevaren afgeschermde wereldje. Veel zorgzaamheid, en 't natje en droogje op z'n tijd. En, ik kan het weten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hoeft niet zo te zijn.
als de vogels een ruime vliegkooi hebben, die verrijkt is met allerlei materialen waar ze wat mee kunnen, zou het goed zo kunnen zijn dat ze gelukkiger zijn dan vrije vogels, die regelmatig stress ervaren, door predators bijvoorbeeld, en door de noodzaak voedsel te moeten vinden.
uiteraard moeten groepsvogels wel als groep gehouden worden.

een dier is gelukkig als het zijn natuurlijke gedrag kan uitoefenen, dus het hangt er van af of de vogel dat kan in de kooi.
zo ja, dan zie ik geen problemen.
Rieneke1
13 jaar geleden
vogels die niet in vrijheid geboren zijn en leven in gevangenschap, die weten niet wat ze missen, dus echt ongelukkig zullen ze niet zijn. Maar instinktmatig kunnen ze geen gehoor geven aan de drang om te vliegen en dat frusteert hen beslist. Dus in dat opzicht denk ik dat een vrije vogel toch gelukkiger is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogels in een kooi, kunnen diep ongelukkig zijn, dat zie je, als ze alsmaar op de stok zitten, weinig bewegen, of als maar heen en weer vliegen en/ of lopen langs het gaas, niet direct op het eten af komen, slecht door de rui heen komen, hun veren zien er altijd slordig en vies uit, zijn schrikkerig en onrustig.

Vogels die het wel naar hun zin hebben, fluiten veel, zijn alsmaar de hele dag actief, hebben aandacht voor hun omgeving, zijn nieuwsgierig, hun veren zien er mooi en verzorgd uit, eten regelmatig, paren en leggen eitjes, zien er gewoon blij en levendig uit.

Hun kooi is hun wereld en de omgeving die ze zien, is voor hun het universum, groot ,ver en onbereikbaar.
Het leven in een goede kooi, is voor de vogel veel veiliger, altijd voldoende voedsel en water, geen roofvogels, weinig of geen parasieten.
Vogels in een kooi, worden vaak aanzienlijk ouder dan in het wild.

Toegevoegd na 2 uur:
Eigenlijk kunnen we het niet weten, want we kunnen het niet vergelijken, de vogels in de vrije natuur worden aan alle kanten bedreigd, roofvogels, katten, eksters en kraaien, te weinig voedsel, strenge winters enz.
Het grootste gedeelte van de jonge vogels zullen het volgend voorjaar niet meer mee maken, maar zijn ze dit alles wel bewust?
Ook de vogels in een goede kooi, zullen ook niet denken, hier zit ik goed en veilig.
Een kip in een legbaterij, legt ook eieren, dus heeft het ook naar zijn zin! ?
Ook hij weet niet beter, nee hij weet niets van de buitenwereld.
De enigste goede indicatie is hoe zien de vogels er uit?
zitten ze goed in de veren en zijn die goed verzorgd, dan is het waarschijnlijk een gelukkige vogel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat is het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste regel zegt mij, dat vogels in een kooi diep ongelukkig zijn....;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tis maar hoe je het leest.
het is een dubbel antwoord, ze kunnen ongelukkig zijn maar ook heel gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Ed! +
Mijn reactie op je vraag ("Knap, dat mensen kunnen vertellen hoe vogels zich voelen!!!!!") is door de moderator verwijderd, omdat het geen antwoord betrof op je vraag. Daar ben ik het mee eens.
Mijn antwoord is: ik vraag me af hoe wij mensen kunnen weten hoe vogels zich voelen..... we hebben het al moeilijk genoeg met onszelf.
Het houden van een vogel in een kooi of volière is geen natuurlijk leven, maar dat geldt ook voor een hond, kat, muis, hamster en noem maar op. Het lijkt me niet, dat huisdieren ongelukkig zijn, mits ze goed behandeld worden en aan hun behoeften worden voldaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry had uw antwoord nog niet gelezen. zelfde gedachte.
Ik heb heel wat vogels, vaak afstand zoals
schreeuwers plukkers enz
Het hangt er helemaal vanaf hoe de vogel is gehuisvest, wat hij voor voeding krijg , heeft hij veel afleiding, bv door een maatje, of bv speelgoed enz enz

Dus papegaaien passen niet in een mooie ronde kleine antieke koperen kooi, dat is nog giftig ook

Ze moeten goede uitbalanceerde voeding hebben, met niet te veel zonnepitten en zonder- of met heel weinig pinda s
Afwisselende voeding is heel belangrijk, wisselen met fruit en groente ( bv worteltjes, broccoli) , planten uit de natuur ( bv paardebloem en muur )
Regelmatig kunnen genieten van de zon en eventueel van regen, of zelf besproeien, niet in donkere rokerige ruimtes plaatsen en ..... dat is dan mijn mening : blijf van hun vleugels af, ga ze niet kortwieken en denk dat dat ze dan tammer worden ....

Als je hier allemaal aan voldoet heb je een happy vogel, zeker als die af en toe nog een los mag rondvliegen of een hele grote voliere heeft.

Marianne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus!
ik denk dat vogels in een kooi best tevreden kunnen zijn als je goed voor ze zorgt. dus als je echt goed zorgt voor de omstandigheden die hierboven al beschreven zijn. gezelschap (niet een beestje in zijn eentje houden) goed eten, een ruime en schone kooi waar ze zo veel mogelijk hun natuurlijke instincten kunnen uitoefenen, de hele dag bezig kunnen zijn, voldoende afwisseling en activiteit hebben, stukjes kunnen vliegen, zich schoon kunnen houden in t zand etc..
maar toch. echt gelukkig, als in 100% stress vrij, zijn gevangen vogeltjes denk ik niet in hun kooi. zet t deurtje maar eens open..dan zijn ze meteen weg. vliegen, afstanden afleggen! waren ze in een kooi het gelukkigst (bijvoorbeeld omdat ze zouden denken, 'hier zit ik lekker veilig en hoef ik me geen zorgen te maken om eten want dat komt mijn baasje wel brengen, dus nu word ik gemiddeld ouder dan ene buiten vogel') dan bleven ze erin zitten. maar dat doen ze niet. vogels denken immers niet zo als wij denken aan veilig en hier zit ik goed. die volgen slechts hun instincten en de grootste daarvan is vliegen in vrijheid.
een blije vogel is denk ik toch een vrije vogel
maar dat neemt niet weg dat jij je vogeltje in een mooie ruime kooi mag houden. het houden van huisdieren is toch een egocentrische kwestie? we houden het diertje niet omdat hij zo zielig is en anders dood gaat. we houden hem voor ons eigen plezier...sterker nog, je vogel is speciaal gefokt om te houden als huisdier. anders was hij er misschien niet eens geweest...ik denk dat dat de rare paradox is van mensen die van dieren houden. we houden van ze, maar sluiten ze ook op. met die mengeling van schuldgevoel en liefde kijk ik tenminste altijd naar mijn (goedverzorgde, maar toch) huisdieren :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonder aandacht versloffen ze. veren uitrukken en dergelijke ik heb een valkparkiet overgekocht,die in een groot en net gezin weinig aandacht kreeg.computers he?
maar nu zie foto.dus zonder aandacht zijn alle dieren ongelukkig.op de foto wordt het maken van broodjes nauwkeurig bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze ongelukkiger zijn in de vrije natuur ofin een kooi, weet ik niet.
maar ze zitten in een kooi wel veiliger.
in de vrije natuur worden ze veel meer bedreigd door andere dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit eens een gedicht van slechts 2 regels gelezen over vogels in gevangenschap. Het ging als volgt:

"Daar buiten is de wereld mooi,
Wat doe ik in deze klerekooi ?".

Beantwoord dat je vraag ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ze weten niet beter