Mijn kater gaat mijn kat lief likken en ineens pakt die haar beet in de houtgreep,bijt haar. Ik hoor dan een gejank(van de pijn).waarom doet hij zo?

De rode kater Nemo is heel lief normaal, alleen soms heel erg speels en dan ook niet zachtjes. De kat Roady is 4 en heeft alleen nog maar 2 hoektandjes links boven en rechts onder en is een stuk kleiner. Hij begint met knorren en gaat naast haar zitten en begint haar te wassen/likken. Ineens bijt hij haar in haar keel of nek of waar dan ook. En ik hoor gewoon dat ze pijn heeft, een soort gekreun en blazen. Is dit normaal of heel zielig of is dit gewoon spelen en soms wordt ze boos en dan geeft ze hem een klap, maar dit helpt niet. Soms trek ik hem aan zijn nekvel weg. Wie herkent dit en wat kan ik hier aan doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
De rode kater is ook 4 en ze zijn samen op gegroeid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50.6K

Het beste antwoord

zo te lezen heeft nemo een overmaat aan energie, en reageert hij dat af op roady.
geef hem andere manieren om z'n energie kwijt te kunnen, door dagelijks met hem te spelen tot hij echt afgemat is.
een veter en een laserlampje bewijzen hier goede diensten.
geef hem verder ook andere uitdagingen, die hem afleiden van z'n geklier.
ik doe iedere avond het brokjesspel met de katten: ik neem extra lekkere brokjes die ze normaal niet krijgen (exigent van rc), en verstop die door de tent.
hier zijn ze zeker een uur mee zoet.
laat je fantasie werken, en creeer uitdagingen voor je actieve kater.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ik het goed begrijp gaat het hier om een mannetje en een vrouwtje.
Het lijkt mij erop dat Nemo Roady probeert te onderwerpen om vervolgens "de daad" te verrichten.
Één van mijn katers gaat ook zo om met de poes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op basis van een mail, dus zonder de katten gezien te hebben, is niet te zeggen waarom de kater dit doet. Het kan bv te maken hebben met pijn, verveling, het kan dekgedrag zijn (als hij boven haar staat als hij de nekbeet geeft), en dat kan ook voortkomen uit verveling (gecastreerde katers kunnen ook dekgedrag vertonen) en er kunnen andere oorzaken zijn.

Een ding is zeker, de kater bij zijn nekvel pakken moet je niet doen. Dat doet pijn, en katten verbergen pijn zo veel mogelijk. Zo lang de katten elkaar niet verwonden kun je je er beter niet mee bemoeien. Bemoeienis werkt vaak averechts. De kater kan zijn gedrag gaan vertonen om aandacht van jou te krijge; negatieve aandacht is ook aandacht.

Zijn beide dieren recent naar de dierenarts geweest?
Wat hebben ze zoal te doen op een dag?
Voor 2 katten heb je minstens drie kattenbakken, waterbakken, krabplanken etc nodig, anders kan er een situatie onstaan waarin ze elkaar moeten beconcurreren, met als gevolg sociale stress.

Voor meer informatie over kattengedrag zie www.felinewelfarefoundation.org, www.kattengedragstherapie.nl en zie mijn boek, Kleine kattengids.

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is heel normaal

Het bijten van een kat kan een liefdesverklaring zijn. Bevriende soortgenoten worden ook door pittige beetjes uitgedaagd om te spelen of om elkaar te wassen. Tijdens het wassen wordt ook vaak in de vacht gebeten. Als je niet reageert, is de lol er gauw af. Als je kat er toch mee door blijft gaan, kroel hem dan in de nek. Het bijten is dan direct afgelopen. Een speelgoedbeest wil ook wel eens helpen.