Wat kan ik doen aan een vreemde hond die me achterna rent als ik voorbij fiets.

Steeds als ik voorbij het huis fiets, komt de hond me achterna rennen. Hij haalt me dan bijna in en maakt hap-bewegingen. De eigenaar doet er niks aan. Wat kan ik hier zelf aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (14)

Misschien geeft het beestje aan,dat ie een hondenkoekje wil? Volgende keer eens proberen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hhaha zit..geef poot...
af liggen en bibberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
min is niet van mij..
aangifte doen bij de politie...
als de eigenaar er niks aan doet, je zal maar eerdaags gebeten worden, ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij té dicht bij komt, geef hem dan een tik op zijn neus.
Laat hem zien (of voelen), dat jíj de baas bent.
13 jaar geleden
Volgende keer een stok of een steen meenemen als je er voorbij fietst en even uithalen om te laten zien wie de baas is. Niet te hard natuurlijk.

Voor alle mensen die nu vinden dat ik een dierenbeul ben: Ja ik heb de littekens nog in m'n been staan van die keer dat ik niet snel genoeg was. De eigenaar hoort het dier op z'n eigen terrein te houden en het dier hoort niet te happen naar fietsers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afstappen en de hond flink uitkafferen. Dan is de lol eraf voor de hond. Laat in iedergeval niet zien dat je bang bent.
En wat je zeker niet moet doen is schoppen en slaan met iets, want dan is hij de volgende keer nog fanatieker.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als dat niet helpt de politie afsturen op de eigenaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk aangifte doen! Voordat ie je een keer te pakken heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meteen!
Ik ben bang dat de politie hier niet zo veel in kan betekenen behalve misschien als bemiddelaar en dan ben je mijn inziens alweer een stap te ver.
Honden rennen over het algemeen alleen achter iets of iemand aan door hun jachtinstinct en willen ze dan vaak alleen maar spelen. Probeer eens langzaam te fietsen zodat ie het niet leuk meer vind. Over het algemeen laten bazen hun hond niet loslopen als er een potentieel bijt gevaar zou bestaan. Maar natuurlijk kun jij dat het beste inschatten. Maar angst is een slechte raadgever en je gaat er alleen maar sneller van fietsen. En zou je toch gebeten worden kun je vooralsnog naar de politie gaan (al zal dit onder het serviele recht vallen)..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omfietsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is natuurlijk ook een goed idee!! +
Ik moest ooit elke dag twee keer langs een lange, lange tuin waarin een stel Dobermanns woonde. En die beesten renden hard blaffend en grauwend met me mee. Ja, er was een hek, maar ik zag al helemaal voor me hoe ze eroverheen zouden kunnen springen.
Uiteindelijk was ik het zat, ik ben afgestapt, en ik heb een hele tijd keihard terug staan blaffen. Daarna renden ze nog altijd mee, maar blaffen en grauwen deden ze niet meer.
Enge optie misschien als ie losloopt, maar met een stok (fietspomp? slot?) voor de zekerheid in je hand zou je het uit kunnen proberen: duidelijk maken dat JIJ de baas bent.

En die eigenaar is een sukkel, misschien zo'n 'hij doet niks'-type? Totdat het ineens 'dat doet ie anders nooit' wordt :-(

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je mooie verhaal
Die hond ziet jou als prooi, iets om achterna te jagen. En omdat jij doorfietst scoort de hond, hij heeft je maar mooi weggejaagd. Je kunt dit alleen maar oplossen als de eigenaar mee wil werken. In jouw geval niet dus. Honden vallen onder de algemene politie wet en mogen in Nederland niet los lopen. Je zou dus bij je wijkagent kunnen informeren wat er aan te doen is. Door te informeren kun je vaak meer bereiken dan direct aangifte doen. Mijn ervaring is dat het plaatselijk erg verschillend is wat er mee gedaan wordt. Mocht de politie niets willen/kunnen doen dan kun je ook een klacht indienen bij de gemeente. Het gaat om veiligheid in een woonomgeving. Ik hoop voor je dat je een oplossing vindt. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangifte doen zal je over het algemeen weinig tot niets helpen.

Zolang er geen misdrijf gebeurd is..zegt men je bij de politie ..kun je ook geen misdrijf aangeven.

Je kunt hen hoogstens duidelijk maken dat zich daar een loslopende hond op straat bevindt en dat dat dier jou, naast overlast, ook in heel gevaarlijke verkeerssituaties manoeuvreert.

Men zal wèl graag van je horen dat je daarbij zegt..reeds met de eigenaar gesproken te te hebben..dus doe dat in elk geval eerst.

Helpt dat allemaal niet..neem dan gewoon een omweggetje en mijd die gevaarlijke plaats.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woon je soms ook in de buurt van Alphen? :-) Ik heb ook last van zo'n onhandelbare hond met een achteloze baas. Fiets tegenwoordig met een paraplu en heb het beest al 's een keer flink op z'n snuit gemept!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ruim voor het huis afstapt, de fiets aan de hand neemt en rustig doorloopt, zal je zien dat de hond je niet meer naloopt.
Deze hond doet het alleen omdat hij prooigedrag vertoont. Alles wat vlucht is een prooi en daar moet je als hond achteraan.
Kijk maar naar een hond die op straat een zittende rustige kat tegenkomt. Als de kat aan honden gewend is en zich niets van het dier aantrekt, zal de hond ook niet op de kat jagen.

Wat anders is, dat de eigenaar van de hond dit nooit had mogen toestaan en hem dus had moeten opvoeden. De hond doet wat zijn aard hem ingeeft. Iets dat in deze mensenmaatschappij niet thuis hoort. Het is: of je hond opvoeden, of het beest aanlijnen.

Praat met de eigenaar. Loop twee maal rustig langs het huis zodat jij weet, dat het beest niet vals is (dat is hij namelijk niet). De derde keer fiets je rustig langs, vooral niet versnellen. Als hij dan weer met je mee loopt en je achtervolgt, snauw je met donkere stem NEE...Je hoeft echt niet te slaan, schoppen of met stenen te gooien. Hij zal je echt niet bijten als jij niet angstig bent en vluchtgedrag vertoont.
Ivana
13 jaar geleden
Ik zou stoppen!
En dan vreselijk van leer trekken, foei!
Ze zijn toch banger als jij!