Volgens mij is een hond juist kleurenblind.

Het netvlies van een menselijk oog is bedekt met lichtgevoelige cellen die naar hun vorm onderscheiden worden in kegeltjes en staafjes. De kegeltjes zorgen ervoor dat we kleuren kunnen onderscheiden. De staafjes zorgen ervoor dat we bij weinig licht toch kunnen zien.
Er zijn drie soorten kegeltjes. Deze drie soorten kegeltjes zijn elk gevoelig binnen een bepaald golflengtegebied of kleurgebied. Simplistisch gezegd zijn er rood-gevoelige kegeltjs, groen-gevoelige kegeltjes en blauw-gevoelige kegeltjes. Door de verschillen tussen de drie soorten kegeltjes kunnen we kleuren onderscheiden.

Vele zoogdieren, waaronder ook honden, hebben echter maar 2 soorten kegeltjes, waardoor ze dus van nature uit minder kleuren kunnen gaan onderscheiden dan een mens. Honden zijn dus vooral rood-groen kleurenblind. Het kleurenspectrum dat zij zien is dus veel beperkter dan het kleurenspectrum dat mensen zien (zie ook bijgevoegde foto). Honden kijken meer in functie van bewegingen en geur en niet in functie van kleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er rode, blauwe en groene kegeltjes zijn, hoe zien we dan de kleur geel met al haar tinten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit zijn de primaire kleuren, alle andere kleuren worden gevormd door middel van combinaties, het zelfde als je met verf een andere kleur probeert te maken.
Door het ze te "vragen", via een soort van kleurenblindheidstest.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Kon geen foto vinden van hond achter zelfde apparaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn hond blaft altijd als hij een gele doekje of iets dergelijks ziet als hij Geel ziet begint hij met blaffen of maakt hij geluiden, ze zijn dus niet eens kleurenblind dus laatstaan dat ze geen kleuren zien want hij blaft alleen als hij echt Geel ziet en geen oranje of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle dieren zien geen kleur alleen het verschil tussen licht en donker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten kan een hond alleen zwart/grijs tinten zien en de kleur rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zien van kleuren vereist andere receptoren dan zw/w zicht.
Mensen hebben beiden , net als de mensapen en andere dieren.
Honden missen de kegeltjes waarmee wij kleuren zien.
Het kan zijn dat ze wel kleuren waarnemen -anders dan alleen in intensiteitsverschil (contrast)- maar dat ze dan op een andere manier kleuren zien dan mensen lijkt duidelijk.
Hun ogen zijn ook niet hun sterkste zintuig, dat zijn reuk en gehoor..
Die werken ook 's nachts prima....
Dat alle dieren geen kleuren zouden zien is apert onwaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ogen
Vroeger werd aangenomen, dat honden enkel grijstinten of 'zwart-wit' konden zien. Uit nader onderzoek is echter gebleken dat honden wel degelijk kleuren kunnen zien, maar wel anders dan de mens.
Het oog van de hond bevat, zoals bij alle zoogdieren twee typen receptoren. De staafjes zijn voor de waarneming van grijstinten verantwoordelijk, de kegeltjes voor het zien van kleuren. In het oog zijn meer staafjes dan kegeltjes, en staafjes hebben minder licht nodig om een signaal aan de hersenen te geven.[13] De kegeltjes zorgen voor het kleurenzien indien er genoeg licht aanwezig is.
In het oog van honden is, zoals bij de meeste zoogdieren, een speciale anatomische structuur (Tapetum lucidum) aanwezig, die invallend licht terugkaatst en zo het bestaande licht versterkt[14]. Dit verklaart, waarom honden in de schemering veel beter kunnen zien dan mensen, bij wie deze structuur afwezig is.

Diagram ogen hond
Het oog van de hond heeft twee verschillende types kegeltjes, die op groen of blauw licht reageren. Dit in tegenstelling tot de mens, die over drie verschillende types beschikt, die op rood, groen en blauw licht reageren. Een hond ziet geen rood en ervaart rode dingen als (donker)groen. Een rode bal in het gras is voor een hond dus lastig te zien.
Een ander verschil is dat het hondenoog in het bereik rond 430 nanometer (zie tekening) de grootste gevoeligheid vertoont. Bij de mens is dit rond 530 nanometer. De scherpte van het beeld is waarschijnlijk kleiner dan bij de mens en meer op beweging gericht. Stilstaande dingen worden door de hersenen onderdrukt en zijn door de hond minder goed waar te nemen[15].
Het gezichtsbereik van de hond is met circa 240 graden duidelijk groter dan dat van de mens, mede door de zijdelings implantatie van de ogen op de schedel. Het bereik waarin een hond driedimensionaal kan zien is met 120 graden ongeveer even groot als dat van de mens.

Toegevoegd na 3 minuten:
Honden zijn dus rood/groen kleurenblind... net als sommige mensen. Geel is een kleur die ze dan wel duidelijk kunnen onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel zoogdieren (b.v. honden) hebben ook een duidelijk minder gedifferentieerde kleurwaarneming dan mensen, omdat ze van nature maar twee in plaats van drie soorten kegeltjes hebben. Veel vogels hebben er daarentegen zelfs vier. Insecten kunnen rood vaak niet, maar ultraviolet vaak weer wel waarnemen. Sommige vissen zijn juist weer gevoeliger voor infrarood.

De meeste zoogdieren hebben maar twee soorten kegeltjes: één in het blauwe gebied en één in het geelgroene gebied.
Vogels hebben voor zover bekend minstens vier soorten kegeltjes (gevoeligheidsmaxima: 370, 445, 508 en 565 nm), met vooral meer zicht in het ultraviolette deel van het spectrum.

Vroeger werd aangenomen, dat honden enkel grijstonen of 'zwart-wit' konden zien. Uit nader onderzoek is echter gebleken dat honden wel degelijk kleuren kunnen zien, maar wel anders dan de mens.

Het oog van de hond bevat, zoals bij alle zoogdieren twee typen receptoren. De staafjes[1] zijn voor de waarneming van grijstonen verantwoordelijk, de kegeltjes voor het zien van kleuren.
In het oog zijn meer staafjes dan kegeltjes, en staafjes hebben minder licht nodig om een signaal aan de hersenen te geven.[2] De kegeltjes zorgen voor het kleuren zien indien er genoeg licht aanwezig is.
In het oog van honden is, zoals bij de meeste zoogdieren, een speciale anatomische structuur (Tapetum lucidum) aanwezig, die invallend licht terugkaatst en zo het bestaande licht versterkt.[3]
Dit verklaart, waarom honden in de schemering veel beter kunnen zien dan mensen, bij wie deze structuur afwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kan kleuren zien.
Omdat mijn vader bijna altijd een rode jas aan heeft,en ik was mijn hond aan het uitlaten en opeens liep er een man met bijna de zelfde jas aan langs,en mijn hond bleef trekken en trekken tot hij heel erg dichtbij was en zag dat de man niet zijn baas is.