Hoe kunnen we een kat (die al tien jaar 'alleen' woont), laten wennen aan twee huiskonijnen? En andersom?

Ik had eens per ongeluk een kat binnen en de konijnen werden panisch, ook al was de kat nauwelijks geïnteresseerd.

Het is vanwege de samensmelting van twee geliefden.

Toegevoegd na 26 minuten:
De kat komt bij de konijnen. Dus het is de thuisbasis van de konijntjes.

13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Ik denk, op dezelfde manier als je een kat laat wennen aan een hond.
Ervan uitgaande, dat de kat al in het huis woont, en de konijnen 'nieuw' binnenkomen, moeten de konijnen in een bench, zodat alle dieren elkaar kunnen zien en ruiken, en snuffelen aan elkaar.
Als de kat komt inwonen bij de konijnen, zal de kat dus in eerste instantie in de bench moeten.

Toets voor alle uitgebreide antwoorden over het wennen van katten eens 'kat hond' in bij de GV-zoekfunctie : er zijn verschillende vragen met de daarbij gegeven antwoorden, waar je veel aan kunt hebben, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
kat en hond zijn geurdieren, konijnen zijn zichtdieren.
je kan dus een kat niet bij een konijn introduceren zoals je met een hond zou doen.
dit is echt moeilijk, omdat een konijn een prooidier kan zijn van een kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel, rieneke, iets nieuws geleerd !!
omdat ik geen konijnenervaring heb, had ik expres al : "ik dénk" geschreven.
Bij goede vrienden, waar bij 4 kuvasz (grote witte berghonden) het konijn veilig en vrij door de kamer hupt, ook als de mensen niet in de buurt zijn, heb ik gezien, dat het met honden dus heel goed kan. Vandaar dus, dat ik dacht, dat het met een kat misschien ook zo kan...
Maar een hond is natuurlijk veel beter te trainen dan een kat. Dus snuffel : succes bij het samenvoegen van jullie 2 huishoudens!!!
Wij hebben een kat die na 10 jaar met een andere kat, al ruim 4 jaar het rijk alleen had.

Sinds kerst hebben wij ook 2 konijnen. Die zitten nu in de tuin maar toen we ze kregen waren ze baby en konden niet gelijk naar buiten. Ze hebben dus ruim een half jaar "met elkaar opgescheept gezeten".

Ik denk zelf dat het toch een ander verhaal is dan met 2 katten of een kat en een hond.

Dit heeft nooit enig probleem gegeven. Als er al iemand bang was, was de kat banger voor de konijnen dan andersom. De konijnen zaten wel (vooral in het begin en omdat wij ook niet wisten of de kat op jacht zou gaan) in een hok met zo'n ren die je ook in de tuin kan zetten eromheen (mijn woonkamer leek wel een kinderboerderij).
De konijnen konden (beperkt) door de kamer huppen en dat kat kon het gadeslaan door het hek.

Later hebben we gewoon iedereen laten lopen (maar daar moet je toch mee uitkijken want konijnen knagen aan alles) en als de konijnen iets te enthousiast naar de kat hupte, trok hij zich taktvol terug.

De konijnen zijn dwerghangoren (nu 1,5?? kg) en dat kat is een "ex-kater".

Toegevoegd na 2 minuten:
Verschil is dus dat mijn konijnen vanaf baby aan de kat konden wennen maar in jouw geval zou ik ze iets in hun hok geven zodat ze zich kunnen verstoppen tot ze gewend zijn (een omgekeerde kartonnen doos met 1 of 2 ingangen erin geknipt, of zo'n keukenopstapje).
Daar zijn ze zowiezo dol op, wij hebben ze het opstapje maar gegeven, ze wonen erop (of eronder)
amigo
13 jaar geleden
Heel moeilijk... konijnen zijn prooidieren en katten zijn jagers....

Als je konijnen angstig reageren prikkelt dat juist het jachtinstinct van de kat... en dat kan je konijnen heel veel stress opleveren, wat levensgevaarlijk voor hen kan zijn...

Natuurlijk hebben niet alle katten een even sterk ontwikkeld jachtinstinct...als het een goeiige theemuts is, kun je het wel proberen...

Ook belangrijk is of de kat naar buiten kan... zodat hij z'n jachtinstinct daar kan uitleven, dan accepteert hij gemakkelijker dat de konijnen taboe zijn...

Ik zou ze in elk geval nooit alleen laten samen...

Toegevoegd na 5 minuten:
Een kat kan een konijn gemakkelijk doodbijten of ernstig verwonden...en konijnen reageren vaak schichtig wat de kat feller maakt (jachtinstinct)

Ik heb het zelf meegemaakt... ik moest echt het konijn in z'n hok houden als de poes binnen was... ze besprong hem gewoon zodat hij zich doodsbang tegen de grond drukte...verlamd van angst... nou, dat doe je maar een keer, want voor je het weet hebben ze een hartstilstand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig. Katten en konijnen samen laten zonder toezicht is in ieder geval geen optie. Als de kat niet opgegroeid is met konijnen, dan zal hij de konijnen wellicht als prooi gaan zien. Uit ervaring weet ik dat het goed kan gaan, maar ik zal nooit meer een kat bij konijnen zetten als deze hiermee niet gesocialiseerd is met konijnen. Dus de vraag is of de kat opgegroeid met konijnen.

De kat in ieder geval niet opsluiten in een bench, katonvriendelijker kan niet.

Kijk anders eens bij http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html onder het kopje tips/nieuwe kat. Het is namelijk net zo belangrijk dat de kat leert wennen aan zijn nieuwe omgeving.