Meestal is het inderdaad de ventilator die zo veel geluid maakt. Er kunnen meerdere ventilatoren in je computer zitten. Als je je computer een keer openmaakt kan je zien of er stof in zit. Je kan een stofzuiger gebruiken, maar ik zou een stofblazer gebruiken. Dat zijn kleine 'spuitbusjes' in de handel die lucht door een dun tuutje heen blazen, zie het plaatje.

Als je computer dan nog steeds geluid maakt kan je advies vargen bij ikbenstil.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

stofzuiger op de ventilator[s].
kijk of je al het stof weggezogen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je computer waterpas te zetten. Dit kan ook wel een de oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De computer even uitzetten en laten afkoelen.
De computer is dan even te warm en moet te hard werken om dit weer schoon te krijgen.
Geef het apparaat even rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer te achterhalen waar het geluid vandaan komt.
Het kan zijn dat koelers versleten zijn. Je kunt deze schoonmaken, maar je zult merken dat ze het niet meer doen als voorheen. Koelers zijn relatief goedkope componenten. Vervangen is dus ook een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een nieuwe computerkast kopen die het geluid dempt van de ventilators binnen in je pc. Alleen als je een voeding hebt die lawaai maakt, helpt dat ook niet veel, aangezien die aan de achterkant zit.

Eventueel haal je er een ventilator uit, maar dat raad ik je niet aan. Het moet niet te warm worden binnen! Daarentegen kun je kijken of je de ventilators vervangt die gewoon zelf stiller zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn doordat er teveel stof op het ventiel terecht is gekomen, blaas gewoon even of spuit er lucht in met een luchtspuit. Het gebeurt ook bij het opstarten omdat je PC dan ineens heleboel stroom moet gebruiken.