Hoe stel je je beeldscherm van de computer 'goed' af, qua kleur en lichtsterkte?

ik heb een Iyama ProLite E-2208-HDS

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Eerst de kleurinstelling.

De professionele manier om je beeldscherm te calibreren, is met een meetapparaat dat je voor je beeldscherm houdt, en dat is gekoppeld aan speciale software. Die dingen zijn echter vrij prijzig.

Wil je dat niet, dan neem je het beste een professionele foto waarvan je zowel een professionele afdruk als een elektronische versie hebt. Zet die foto op je scherm, houd de afdruk ernaast, en speel met de instellingen tot alles klopt.

Doe dit in de lichtomstandigheden waaronder je het vaakst werkt. Het maakt namelijk nogal wat uit of je kamer wordt verlicht door zonlicht, door een bewolkte lucht, door een gloeilamp, door een spaarlamp of door een TL-balk.

--

Dan de lichtsterkte.

Om je ogen niet te vermoeien, moet de hoeveelheid licht die van je beeldscherm afkomt, ongeveer gelijk zijn aan de hoeveelheid licht die van de achtergrond afkomt - zeg maar van alles dat zich rondom en achter je beeldscherm bevindt, en dat je dus ook een beetje ziet als je naar je beeldscherm kijkt.

Je kunt dit testen door een tijdje naar de rand van je beeldscherm te kijken. De helft van je blikveld wordt dan gevuld door je beeldscherm, de andere helft door de achtergrond. Kijk zo een tijdje, en houd dan je handen voor je ogen.

Zie je dan in je gesloten ogen een nabeeld van je beeldscherm als donkere, of juist als lichte vlek, dan heeft je beeldscherm een andere lichtsterkte dan de achtergrond. Dan moet je dus de lichtsterkte aanpassen.

Mijn beeldscherm heeft een lichtsensor. Daardoor past het zijn lichtsterkte automatisch aan aan de omgeving. Het beeldscherm wordt vanzelf feller als de zon gaat schijnen, en donkerder als is 's avonds zit te werken. Ideaal!

--

Hieronder een site met veel informatie over het instellen van de kleuren op je beeldscherm.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zit er op het beeldscherm geen knopje "auto"?

Als dat er niet staat is er misschien wel een knopje "menu"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rechter muisknop
eigenschappen
instellingen :)