wat is de meest betrouwbaare digitaale data opslag voor een jaar of 20?

bij een CD laat het aluminium los, een USB stick lijkt me ook niet betrouwbaar.

ik zat te denken aan een hardeschijf, in een statiesh vrije verpaking in looden behuizing:) ( tegen achtergrondstraling )

maar wie heeft er een beter idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Misschien is het wel heel simpel:
- hoe meer copieen je hebt hoe zekerder je bent dat er over 20 jaar nog een copie goed is.
- en hoe meer verschillende soorten opslag je gebruikt voor die copieen, hoe kleiner de kans dat het fout loopt.

Externe harddisks, usb sticks, DVD, CD, opslag op internet etc. En natuurlijk kun je ook best een beetje selecteren. Zo zul je van je familie-foto's misschien 8 copieen willen hebben, en van die ene prachtige speelfilm en je belastingaangifte maar 2.

Of het nou werkelijk zo is, dat het alluminium los gaat laten op CD, dat vraag ik me af. Ik herinner me een enorme discussie over VHS-banden, eind jaren '80, dat die dingen maar een jaar of 10 houdbaar waren. Ze zouden helemaal verteren en tot stof vergaan. Van de week heb ik nog een opname uit 1983 gezien, en op die 27 jaar oude band heb ik het prima allemaal kunnen zien en horen. Hooguit is het beeld op een nieuwe band iets scherper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat klopt ook wel ik heb hier idd ook nog een stalpel VHS ligen van 20 jaar, maar tog kom ik het al wel tegen de goedkopere CD`s die vallen gewoon uit elkaar.

Andere antwoorden (5)

Opslag is bijna altijd dynamisch - er komen bestanden bij en soms gaat er wat weg. Daar stel ik mijn antwoord ook op in. (Pak anders gewoon een stel Blu-Rays en verspreid die over meerdere adressen.)

Het gewenste systeem moet vooral voorzien in (automatische) backupmogelijkheden. (Anders zou je alles kunnen uitprinten tot op nulletjes en eentjes-niveau - dat papier blijft wel 20 jaar goed, maar je kunt 't niet backuppen.)

Dan denk ik aan een systeem waarbij je vier PC's hebt verspreid over vier verschillende adressen.
Je hebt één master, zeg PC A. Dan heb je PC B. Die kopieert alles van PC A. Dan heb je PC C. Die kopieert alles van PC B. Daarna vergelijkt de PC C de inhoud met PC A. Indien die niet overeenkomt, krijgt PC B een seintje om de nieuwe/aangepaste bestanden van PC A te plukken. En die pakt PC C dan weer van PC B.
Verder zal PC D alles van de gedeelde map van PC A kopiëren, maar niet synchen. Als een bestand wordt hernoemd op PC A, zal de eerdere backup daarvan op PC D blijven bestaan - en komt er een extra bestand bij. Wel kan in een database worden bijgehouden welke bestanden niet meer op PC A bestaan. Maar ze worden niet weggegooid. Door alleen die bestanden te browsen die in de database staan aangevinkt als 'live', hoef je verder geen last te hebben van dubbele files op PC D.

Stop in die PC's dan SSD schijven die alles weer automatisch backuppen op Blu-Ray RW. Per jaar een set Blu-Ray discs wegleggen in de kluis van een bank.

Alles gemonitord met software, waarbij je een emailtje krijgt als een backup of kopie-actie niet heeft kunnen lukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
En zo nu en dan zal je in die 20 jaar natuurlijk een PC'tje in de keten vervangen. Waarbij het systeem verder wel intact blijft.
En oh ja, een RAID-systeem in elke PC zorgt nog voor aanvullende betrouwbaarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon je data via cloud opslaan dus extern.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik jou was had ik info gevraagd aan de redaktie van een tvzender. Immers hebben zij ook een archief.succes oh ja persoonlijk denk ik een usb stick want er zitten geen bewegende delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de link staan 7 tips voor lange termijn opslag. Artikel is in het Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De magneet tape is nog steeds de meest gebruikte oplossing in de bedrijfswereld voor data securisatie over langere termijn (archivering). Echter, je moet steeds op 2 media opslaan die je apart bewaart om zeker te zijn dat je nog iets hebt ingeval van errors of natuurramp of brand. Tapes hebben wel constante temperatuur en vochtigheid nodig (ook CD/DVD/HD/USB-sticks/... hebben dit nodig, maar zijn met goedkope componenten opgebouwd, dus niet betrouwbaar).

Een vraag die je je zeker moet stellen is: hoe ga je over 20 jaar die data nog kunnen uitlezen? Ik bedoel, welke software ga je gebruiken om de data te interpreteren? Ga je alle data met metadata opslaan? Of ga je elke X tijd je data meeconverteren met de nieuwste technologie? Wat doe je met beelden? De softwareindustrie heeft nog veel onopgeloste vragen te beantwoorden, maar het begint bij hen stilaan te door te dringen.