Volgens Wikipedia is spam pas spam als 't in grote hoeveelheden wordt verpreidt. Eens?

Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spam_(post)

Ik ben 't er dus niet mee eens en ben geneigd 't aan te passen (maar dat zal wel weer ongedaan worden gemaakt, dan).
Ik vind 't iets al spam al is 't slechts één ongevraagde commerciële mail aan één bedrijf/instelling/particulier.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik ben het met je eens. Spam zijn ongewenste berichten, maar wat ongewenst is natuurlijk lastig te definieren. Wel is het zo dat 1 ongewenst bericht net zo goed spam kan zijn als 1000 ongewenste berichten.

Als je twijfelt over je wijziging op Wikipedia kun je beter eerst even in overleg gaan op de overlegpagina. Hierzo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Spam_(post)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien er waarschijnlijk een discrepantie bestaat tussen de 'woordenboeken-definities' en de betekenis van spam zoals die bij velen in de 'volksmond' geldt, heb ik maar een antwoord gekozen op grond van arbitrairdere redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als zijnde beste antwoord, bedoel ik dan.

Andere antwoorden (9)

zodra het ongewenst en ongevraagd is, is het wat mij betreft spam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor hosts mail providers en dergelijke is Spam inderdaad pas Spam als het in grote hoeveelheden wordt verspreid. Dit zit ook in de definitie van Spam namelijk ongevraagde mail in grote hoeveelheden. In de volksmond wordt spam echter gebruikt voor de term van alle emails E.D. waar men zich aan iriteert. Ketting mails bijvoorbeeld vallen niet onder de definitie van spam (tenzij het naar wel heel veel mensen wordt verstuurd op hetzelfde moment) maar ervaar ik wel als spam. Er zit dus een verschil tussen de definitie en wat wij er in de volksmond onder verstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar meestal gaat de definitie van een bepaald woord zoals die in de volksmond geldt, uiteindelijk de doorslag geven - meestal passen de woordenboeken zich wat later aan.
Het gaat er bij spam over dat deze in grote hoeveelheden worden verstuurd naar een gigantische hoeveelheid adressen. Als er maar een mail naar 1 adres wordt gestuurd is dat een gewone (misschien ongewenste) mail.

Bij spam heb ik het idee dat het een soort schieten met hagel is. Bij het versturen van 1 mail zie ik het als direct mailing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, nee dat is gewoon daadwerkelijk de definitie van SPAM. Als alleen jij een ongewenst berichtje krijgt dan is het gewoonweg 'een ongewenst bericht'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mailtje is ongewenste mail.
Het woord spam komt van een Monty-Python act, waar ze SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM SPAM bleven roepen. Dat geeft al aan dat spam nooit alleen komt, maar in bulk ;-)

Wat wel zo is, is dat het jou weinig interesseert of anderen diezelfde mail ook krijgen of niet. Want troep=troep.

Toegevoegd op 13-05-2009 11:15:31
Er over nadenkend zou een betere definitie kunnen zijn: mail is SPAM zodra het niet meer gericht aan een persoon wordt gestuurd, maar naar een willekeurige grote groep mailadressen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet mee eens. Het s toch gewoon ongevraagde reclame. als ze dat nu 100000 keer versturen of maar 1× blijft in mijn ogen exact hetzelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het er mee eens dat de hoeveelheid niets uitmaakt. Anders zou ik nooit kunnen beweren dat ik spam in mijn mailbox ontvang. Ik weet niet of de verzender die mail ook naar een miljoen andere mensen heeft verstuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, waar komt de uitdrukking vandaan?

Kort gezegt: Een in veelvoud verzonden gelijksoortig bericht is SPAM. Waar komt de naam SPAM vandaan: "SPAM" is een merknaam uit de voedselbranche: het is ingeblikte ham, vergelijkbaar met het Nederlandse Smac (je weet wel, dat spul dat je moeder vroeger in dobbelsteentjes sneed en dan door de macaroni deed). Monthy Python maakte er in de jaren zeventig een hilarische sketch over: een echtpaar dat in een restaurant iets wilde eten en alles kon krijgen, mits met spam erin. Als een groep Vikingen in het restaurant steeds harder om SPAM gaat roepen, wordt iedere conversatie door andere gasten onmogelijk. Vandaar de analogie. Die twee connotaties - mechanisch geproduceerd en het wordt je door de strot geduwd - maken spam een perfecte metafoor voor ongevraagde massamail.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het er niet mee eens.
Spam is voor mij niet afhankelijk van de kwantiteit, meer van hetgeen of ik hetzelf als ongewenst aanschouw.
De vraag die dan rest wanneer mag je dit definieren als spam? Ik vind op het moment dat je niet om de informatie hebt gevraagd en men ongewenste onderwerpen toestuurd.