Hoe kun je windows opnieuw op je pc zetten als hij traag geworden is in de loop der jaren?

ik wil er het liefste geen geld meer aan uit geven, aangezien ik mijn andere laptop ook regelmatig heb moeten laten herinstalleren nadat windows er elke keer afvliegt uit zichzelf, na uitbreiding van geheugen).

ik heb een hp pavillion, windows xp, 3,5 jaar oud.
(en 2 recovery cd`s).

wie kan mij helpen? ik heb het nog nooit eerder gedaan,
er staan nu heel veel bestanden op die de pc traag maken. (kan ook aan internet van upc liggen??)

de windows staat er nu nog steeds op, die zal er dan ook eerst vanaf moeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zorg voordat je begint dat je een kopie van alle bestanden hebt gemaakt die je wilt bewaren, want het is zonde als nét die ene foto wordt gewist, of juist dát kopietje van de belastingaangifte....!

Wat je het beste kunt doen is het volgende:
Als je computer is opgestart, doe je Recovery-cd 1 in je speler. Negeer dan de opties die windows je aanbiedt, als de cd-rom automatisch opstart.
Waar het om gaat is dat deze cd in je drive zit.

Start nu je computer opnieuw op. Je pc zal op een gegeven moment de recovery-cd lezen en deze opstarten. Er zal dan een keuzemenu verschijnen met opties.
Als de optie 'terugzetten naar fabrieksinstellingen' er bij staat, kies hier dan voor.
Een vergelijkbare optie is; 'het besturingssysteem opnieuw installeren'.

Waar het om gaat is dat je al je gegevens op de harde schijf worden gewist, en niet dat je alleen windows opnieuw installeert, want dat lost het probleem niet op.
Voordeel van het gebruik van je eigen recovery-cd/dvd is dat deze gelijk ook al je drivers voor o.a. je geluidskaart, je monitor en je internet goed installeert. Zo hoef je niet afzonderlijk alles opnieuw te installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

stop de cd met windows in uw computer. Er zal u vervolgens gevraagd worden of u windows opnieuw wil installeren. Antwoord ja, en doorloop vervolgens het programma. rest gaat allemaal vanzelf.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Stap 1: verwijder al uw overbodige spullen weg en verwijder ook uw prullebak.
Stap 2: doe een defragmentatie via start bureauaccesoires,..
Stap 3: verwijder cookies en misschien ook heel uw netwerkgeschiedenis.
Stap 3: Zet de indexing service uit van schijven. Ga naar Deze computer -> rechtermuis op een harde schijf -> indexing service uit! Dit scheelt veel CPU
Stap 4: Gebruik CC cleaner deze freeware spoort onnodige bestanden op en geeft u de kans ze te verwijderen.
Stap 5: Verander uw Virtuele Geheugen --> ga naar Systeemeigenschappen (windows toets en pauze break, of deze computer--> eigenschappen). Ga vervolgens naar geavanceerd, vervolgens naar prestaties-instellingen --> dan wederom naar geavanceerd en onderaan ziet u Virtueel geheugen --> klik op wijzigen. Hier kan u de instellingen veranderen van uw virtuele geheugen. Aan wordt geraden uw Fysieke geheugen (RAM) x1.5 te doen (dus bij 512 RAM is virtuele geheugen van ongeveer 750MB prima). Slim is daarbij in het geval van meerdere aanwezige harde schijven, het virtuele geheugen op de harde schijf te zetten waar de Windows installatie niet op staat
Stap 6: hieronder ziet u nog handige links en ook cc cleaner.