Help,wanneer houd mijn PC op met ratellen?

Mijn PC blijft maar ratellen, wat doe ik fout of is er iets met de instellingen.Ik heb Vista home premium opnieuw geinstalleerd daarna is het begonnen dit is nu al 2weken geleden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als ik een prog of i.d. heb of op internet geweest ben begint het meestal en dit gaat vaak +/- 1h door terwijl ik niets aan het doen ben.
p.s. wanneer ik de PC op slapen zet komt deze op ongelijke tijden weer opgang alsof iemand dit op afstand doet ,ik heb geen virus of malware of i.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen crash en doomsday voorspellingen. Even in ademen en diagnoses stellen:

1) Heb je een videokaart? Schroef je computer eens open en kijk of je video kaart (waar je beeldscherm op staat aangestoten) een klein waaiertje heeft. Verwar dit niet met je moeder board daar zit een blok van een 6 vierkante cm te blazen. Laat die vooral met rust. Ga opzoek naar iets wat op het plaatje lijkt *het zwartje ventilatortje. Als die ratelt kan je er een nieuwe op laten zetten bij Mycom voor een paar euro. (wel altijd van te voren vragen) of spuit er wat kruipolie (WD40) tussen.

2) als dat het niet is probeer met je oren af te gaan waar het geluid vandaan komt. Probeer via google er achter te komen wat de onderdelen zijn als je daar geen ervaring mee hebt. Check je hardeschijf, probeer met je hand te voelen of je trillingen kan ontdekken op de schijven. (een ijzeren blok zoals in plaatje 2.

3)Misschien, maar onwaarschijnlijk is het je processor koelen * plaatje 3: http://tinyurl.com/37ockco

4)Als je er niet uitkomt altijd even een kleine backup maken van je meest belangrijke bestanden. Je kan bij mycom altijd een gratis (toch altijd even van te voren vragen) check doen. Zij kunnen het met gemak uitzoeken.

Mocht je computer uit de jaren 90-begin 2000 komen kan je pas echt afvragen of je er een crash in de lucht hangt. Maar vaak is het toch een verstopte fan. Ook de stofzuiger doen wonderen binnen in je kast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb dit een keer gehad: uiteindelijk crashte de harde schijf. Ik zou zeggen: red maar vast je bestanden!