Hoe maak je een Knock-outschema?

Ik vind het leuk om zulke dingen te maken maar ik weet niet hoe?
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (3)

Simpel. Je neemt een x-aantal deelnemers (en x moet dan een even getal zijn en deelbaar door 4).
Je plaatst ze onder elkaar.
De winnaar van de partij tussen nummer 1 en 2 speelt tegen de winnaar van nummer 3 en 4.
De winnaar van de laatstgenoemde partij speelt dan weer tegen de winnaar van de wedstrijd tussen de winnaars van 5 en 6 en 7 en 8 enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een knock-outschema maak je een boomstructuur. Stel je hebt 32 teams, dan maak je de finale (2 teams), dan maak je twee takken naar de halve finale (4 teams), vanuit elke halve finale twee takken, dus totaal vier takken voor de kwartfinales, totdat het gevuld is. Je aantal teams/spelers wordt steeds verdubbeld. Het handigst is daarom 8, 16, 32, 64, 128 etc. mee te laten doen.
Echter, als je 40 teams/spelers hebt, moet je wat anders bedenken. Dan neem je de grootste macht van 2 (32=2^5).
Dan maak je de som 40-32=8. Je hebt dan 8 voorrondes nodig tussen 16 teams/spelers. De andere 22 krijgen dan een 'bye' naar de volgende ronde (ze hoeven niet te spelen). Dan heb je 32 teams/spelers voor je tweede ronde, vervolgens 16 etc.
Kijk maar eens naar de boomstructuur bij deze wikipagina, dan heb je een idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden voor een knock-out toernooi.

Standaard knock-out:
Het aantal deelnemers is een macht van 2 (4,8,16,32,64 etc.) de winnaar van een wedstrijd gaat door naar de volgende ronde. Dit gaat zo door totdat je nog maar 2 mensen/teams over hebt, wat dus de finale is.

Knock-out waarbij het aantal deelnemers geen macht van 2 is:

Dit is wat lastiger. Ja kan namelijk niet iedereen in ronde 1 laten beginnen omdat je uiteindelijk op een oneven aantal uitkomt. Oplossingen zijn:
-een bepaald aantal mensen een bye geven (die hoeven niet in ronde 1 te spelen) dit kan op basis van loten, maar ook op basis van seeding (virtuele ranglijst) een sterke speler hoeft dan niet in ronde 1 te spelen, omdat hij waarschijnlijk toch wel zou door gaan omdat hij zo goed is.
-Beginnen met een poulefase (ja ik weet dat je vroeg om een knockout maar toch) je kan bijvoorbeeld poules van 3 maken, en alle nummers 1 en 2 gaan dan door (werkt als je bijvoorbeeld 24 mensen hebt en er 16 wilt hebben voor de volgende ronde)

Double bracket:

Deze vorm van knock-out wordt niet vaak gebruikt. Het wordt dan nog meestal gebruikt als je toernooi enkel uit knock-out rondes bestaat en er sprake is van een plaatselijk toernooi, waarbij je niet wilt hebben dat de helft van de deelnemers al na ronde 1 naar huis kan. Het principe is hetzelfde als bij de standaard knock-out ronde. Iedereen begint in de winners-bracket. Zodra iemand daar een potje verliest wordt deze overgeplaatst naar de losers-bracket. Verliest die persoon hier weer dan is hij uitgeschakeld. Wint hij echter, dan gaat hij verder. Uiteindelijk mag de winnaar van de losers-bracket meedoen in de finale.