Niet standaard. Maar er is wel software voor:

http://www.sp.nl/partij/theorie/standpunten/rsi.stm
Als hulpmiddel bij de controle van de gewerkte uren achter de computer heeft FNV Bondgenoten een beeldschermtachograaf ontwikkeld - vergelijkbaar met de tachograaf voor chauffeurs die moet waken over het naleven van het Rijtijdenbesluit. De FNV-beeldschermtachograaf kan de beeldschermwerktijd registreren en biedt daarmee ook de mogelijkheid tot effectieve beperking van die tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zit er inderdaad, zodat ze kunnen bijhouden wanneer ze je PC moeten laten crashen.

Er zit idd een teller die processen telt vanaf dat je opstart. Zelf heb je daar niet veel aan. Misschien wel degene die je in de gaten wil houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de al genoemde Beeldschermtachograaf van de FNV heb je ook nog CtrlWork van ErgoDirect en WorkPace. Beiden voor niet-commercieel gebruik gratis, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Standaard zit er geen tellertje in je PC. Je zult dat zelf moeten installeren. Kijk eens bij anti-RSI-programma's, die houden dat altijd keurig voor je bij. Een aantal daarvan is al genoemd bij de andere antwoorden, elders op deze pagina.

Veruit de meeste PC's bevatten - weliswaar via een omweg - toch WEL een tellertje dat bijhoudt hoeveel uur je PC in totaal aan heeft gestaan.

Dat tellertje zit in je harde schijf. Die houdt intern zogenaamde SMART-gegevens bij; hiermee kunnen fouten in de harde schijf soms worden voorspeld: je kunt zien dat de schijf langzaam aan het "aftakelen" is, en hem dus vervangen voordat hij echt kapot is en je je gegevens kwijt bent.

In dit geval gaat het jou niet om de eigenlijke SMART-gegevens, maar om de teller die bijhoudt hoeveel uur de harde schijf heeft aangestaan sinds fabrikatie. Die teller is onderdeel van de SMART-gegevens.

Zoek uit welk merk harde schijf je hebt; op de site van de fabrikant kun je gratis een programmaatje downloaden dat de SMART-gegevens uitleest en zichtbaar maakt. Je weet dat niet alleen de huidige conditie van je harde schijf, maar ook hoeveel uur je harde schijf in totaal heeft aangestaan, en daarmee hoeveel uur je PC in totaal heeft aangestaan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Workrave houdt keurig bij hoeveel uur je iedere dag werkt en of je je pauzes genomen hebt