Hoe kom je er achter of een email echt is?

Heeft Microsoft echt een Lottery Award . Of zijn dit nep email om aan je gegevens te komen? Ik krijg ook steeds emails over de ING om je gegevens door te geven. Hoe kom je er nu achter of een email echt is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je kijkt naar de afzender. Is die echt juist?

Verder moeten de links correct zijn:
Een domein: www.ing.nl kan een subdomein hebben: www.mijn.ing.nl maar niet een overkoepelen domein: www.ing.mijn.nl. Dat laatste is namelijk onderdeel van www.mijn.nl.

Let op! De link die in de email leesbaar is, hoeft niet hetzelfde te zijn als de pagina waar je heen gestuurt wordt. Om dit te checken kan je de link kopieren (copy link location) en dan in je browser plakken. Als dit niet exact gelijk is aan de link die je leesbaar in het bericht ziet, is het 99,999999% zeker een spam email.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij twijfel, gewoon meteen verwijderen.
Banken vragen NOOIT per mail om je gegevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk heel goed naar de afzender.

info@ing.3s.nl lijkt heel veel op het normale ing e-mailadres maar is het niet.

De opmaak van de e-mail kan wel compleet overeenkomen met het orgineel.

Let ook op linkjes die in de e-mail staan, welke pagina probeert deze te openen? Ziet het er niet betrouwbaar uit gooi het gelijk weg.

Lottery, snel geld verdienen, viagra, allemaal te mooi om waar te zijn gooi het weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee natuurlijk niet
mail waarin ze meteen maar even om je gegevens vragen hoef je niet eens te onderzoeken gewoon dumpen en liefst nog als spam aanduiden/melden
Tip een internetbank heeft altijd een pagina met https:// aan het begin als je wilt inloggen
als dat er niet staan dan klopt er al iets niet
capthavoc
13 jaar geleden
ING/Postbank/SNS waarschuwen nu voor die emails. NOOIT je gegevens invullen. Je bank word dan geplunderd.
Als spam markeren en weggooien.
En Microsoft heeft niets met awards nu. En kijk ook uit voor de mailtjes waarop staat dat je op een fotolink moet klikken omdat jij erop staat.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, NOOIT je gegevens geven, dit is pure oplichterij. Lees de waarschuwingen op de website van je bank!
Simpel:

Loterijen waar je niet zelf aan hebt meegedaan, zijn nóóit echt. Je wint niets als je niet meedoet, loterijen zijn geen liefdadigheid.

Loterijen waar je via je e-mail voor het eerst van hoort, zijn sowieso nóóit echt. Organisatoren van echte loterijen weten namelijk dat de meeste mensen zo slim zijn om mails over loterijen meteen weg te gooien.

Banken vragen je nóóit via e-mail om gegevens door te geven. Gewoon nooit.

In het algemeen: als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zsm dumpen dat mailtje (ook uit de map verwijderde mailtjes)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mail over de Microsoft Lottery Award zwerft inmiddels al een fors aantal jaren rond en duikt regelmatig opnieuw op.

Wanneer je zulke mailtjes ontvangt, mailtjes die om inloggegevens vragen of mailtjes over ernstig zieke kinderen, dan loont het om eens te Googelen op de tekst van het onderwerp of een specifiek stuk van de inhoud, al dan niet in combinatie met het woord HOAX. Gegarandeerd dat je bij de eerste zoekresultaten meer over het mailtje vindt waaruit blijkt dat het nep is.