Hoe kun je in excel een som maken die automatisch de minuten omrekent naar uren?

In excel houd ik voor mezelf bij hoe lang ik bezig ben met bepaalde activiteiten. Dit schrijf ik op in minuten. Elke dag komt hier iets bij.
Uiteindelijk moet ik het kunnen verantwoorden in uren. Ik moet dus een som hebben in excel die dat automatisch doet, omdat ik het anders steeds moet aanpassen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

Als je minuten bijvoorbeeld in cel F14 staan (ik verzin maar wat), en je wilt je uren-en-minuten in G14 hebben, dan zet je in G14 de volgende formule:

      =F14/(24*60)

Vervolgens klik je één keer op G14, je drukt op Control-1, en een venstertje verschijnt. Daar klik je bovenin op de linker tab. Onder die tab klik je op Tijd; daarna klik je aan de rechterkant op 13:30.

G14 zal nu dezelfde informatie bevatten als F14 (dus je aantal gewerkte minuten), maar nu weergegeven in uren en minuten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Sorry, vorige versie van dit antwoord bevatte een kopieerfout in de formule. Ik heb mijn antwoord nu vervangen door de juiste versie, met de juiste formule erin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo vorige versie? Als je je tekst verbetert dan had ik dat toch moeten zien, begeleid met een tekst als: 'toegevoegd na xx minuten' ?
rose
13 jaar geleden
Maar, als je het aantal uren moet hebben, moet je toch gewoon door 60 delen. 90 minuten = 90/60 = 1,5 uren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Via mijn methode krijg je uren en minuten te zien. Probeer het maar - jouw 90 minuten worden met mijn methode vertaald in 01:30. Het is maar wat je liever ziet bij, bijvoorbeeld, 70 minuten: 01:10 (mijn methode) of 1,166667 uren (jouw methode). Beide zijn goed.
rose
13 jaar geleden
Ik begreep jouw methode wel, maar als je per uur betaald krijgt, dan wil je het aantal uren decimaal. Als je een staatje moet inleveren met het aantal gewerkte uren per dag, bij voorbeeld, dan is mijn methode (met afronding) handiger. En ik denk gewenst. Jij rekent eigenlijk het aantal dagen uit, dat zou je bij berekeningen weer met 24 moeten vermenigvuldigen. Het staat wel netjes in een excel sheet.

Andere antwoorden (1)

deel het (totaal) aantal minuten door 60 en je hebt het aantal uren.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook. Het aantal minuten zit nu op 750. Dit staat ik kolom g8. Dus ik dacht =som(g8:60), maar dat kan dus even niet! Omdat dat 'gedeeld door teken' in excel staat voor 'tot en met'....
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat dacht je van:       =G8/60 Want in Excel is / het 'gedeeld door' teken. En die functie 'som' is nergens voor nodig - je telt toch geen dingen bij elkaar op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
YEAH! Dat is het inderdaad. Je hebt gelijk. Ik heb me er echt blind op gestaard, maar nu je het zegt, klinkt het zó logisch. Dank je wel.