Hoe kan ik data van mijn Samsung SSD van mijn oude pc overzetten naar een nieuwe?

Mijn nieuwe pc is een Lenovo IdeaCentre 5 . In mijn oude pc zit/zat een SSd kaart van Samsung 840EVO 250GB . Nu wil ik sommige data/programma overzetten op de nieuwe ?. Mijn vraag is hoe . Moet er wel bij vertellen dat ik een op pc gebeid een zeer grote leek bent
Bvm Grote dank

een jaar geleden
1.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
"Moet er wel bij vertellen dat ik een op pc gebeid een zeer grote leek bent" Ga da niet af op wat geschreven instructies op een site als deze maar zoek de hulp van iemand die waarmee je kan praten. Wat je vraag is nu eenmaal niet simpel uit te leggen en bij fouten kunnen de gevolgen groot zijn.
LeonardN
een jaar geleden
Programma's overzetten lukt vaak niet. Maar dat is ook niet erg.
Of een programma is gratis en zo opnieuw te downloaden, OF je hebt het ooit aangeschaft en kan het opnieuw downloaden en weer opnieuw installeren met een code die je ooit gekregen hebt. Data kan je gewoonweg kopiëren op een externe harde schijf. Je kan een bestand gewoon oppakken in Verkenner en op de externe harde schijf gooien. Als je geen externe harde schijf hebt kan je je bestanden ook uploaden naar een clouddienst zoals Google Drive, of Microsoft Onedrive.
Dat is sowieso een goed idee. Als je bestanden dan verloren gaan op je computer, of je computer in het geheel verloren gaat (brand bijvoorbeeld), heb je altijd je belangrijke data nog. Makkelijker is het als je uitlegt welke programma's en data je over wil zetten.
SingingCoyote13
een jaar geleden
inderdaad hoewel de uitleg van leonard voldoet voor uitwisseling van gegevens, meestal zullen spellen en programmas op die schijf het niet meer doen als er sprake is van kopieerbeveiliging (bij steam en epic kun je de mappen opgeven waarin spellen staan, dus die misschien uitgezonderd). maar het register van windows is overigens ook niet hetzelfde als op de oude schijf in de nieuwe pc.
mij lijkt dat je beste even ermee naar een computer(winkel)/specialist kunt gaan en het probleem voorleggen, misschien eerst telefonisch vragen of ze wel willen/kunnen/mogen helpen. en je wilt overigens ook niet dat de oude schijf de nieuwe boot/opstart schijf wordt maar een tweede ?

Antwoorden (1)

Daar zijn grofweg 3 methodes voor.

1. De SSD overzetten naar het nieuwe systeem. Dat maakt wel het oude systeem onbruikbaar als de SSD je opstartschijf is.

A. Zet oude PC uit, haal de stekker eruit.
B. Schroef oude PC open, haal de SSD eruit. En de kabels die eraan zitten.
C. Zet nieuwe PC uit, haal de stekker eruit.
D. Schroef nieuwe PC open, schroef/klik de SSD erin en sluit hem aan.
E. Start de PC op, nu zal je een nieuwe drive zien als alles goed is. Je kan testen of programma's starten, maar sowieso heb je alle data.

2. Overzetten via een medium bijvoorbeeld een externe HDD

A. Zet oude PC aan.
B. Sluit ext. HDD aan
C. kopieer de data (programma's kan proberen maar zal vaak niet werken)
D. Zet nieuwe PC aan, sluit de HDD aan
E. Nu kan je data weer op de nieuwe PC zetten

3. Overzetten via clouddienst

A. Ga naar Google Drive (als je een Google account hebt) of naar OneDrive (als je een MS-account hebt)
B. Zorg dat je je bestanden uploadt via de oude PC
C. Download ze op de nieuwe PC

Dit is natuurlijk nog vrij grof uitgelegd, als je voor een bepaalde methode kiest maar meer uitleg wil, geef dan even een reactie.
een jaar geleden