De keuze voor reclamecookies moet volgens de huidige privacywetgeving altijd ‘vrij’ zijn (zonder dwang). Omdat de eigenaren van de websites het liefst willen dat bezoekers zoveel mogelijk cookies accepteren hebben zij het keuzemenu en de toelichtende teksten enorm uitgebreid gemaakt, in de verwachting dat de mensen geen zin heeft om dat allemaal te gaan lezen en de schuifjes te verzetten en gewoon klikt op 'Accepteer alle'.
Het zogenaamde gerechtvaardigd belang is een truc om zich onder de strengere AVG-regels uit te wurmen.
De bedrijven die dat hebben stellen dat de cookies die daaronder vallen niet tot de marketingcookies behoren maar nodig zijn om de site te laten draaien. Er zit echter groot verschil tussen het bijhouden van hoeveel mensen op jouw site komen en waar die vandaan komen - wat functionele en daarom legale cookies zijn - en het registreren van waar de bezoekers naar kijken en die producten koppelen aan hun persoonsgegevens. Want dat zijn marketingcookies en daar moet toestemming voor gevraagd worden. Met de 'gerechtvaardigd belang'-cookies proberen de site-eigenaars de grens tussen functionele en marketing cookies op te rekken.
- - -
dat de mensen geen zin *hebben* om dat allemaal te gaan lezen en de schuifjes te verzetten en gewoon *klikken*
Toegevoegd op 15 May 2022 12:52: tekst