USB 3.0 wordt de nieuwe standaard voor het aansluiten van randapparatuur aan je laptop of pc. USB 3.0 is zogezegd een veel efficiënter protocol dan zijn voorganger USB 2.0. Zo gebruikt USB 3.0 veel minder energie en dat is vooral voordelig bij gebruik van mobiele apparatuur.

MEER SNELHEID

USB 3.0 heeft ook meer snelheid dan USB 2.0. Je kunt dus snel grote hoeveelheden data overzetten. In theorie zou USB 3.0 tot tien keer sneller zijn dan USB 2.0. De draden van de USB 3.0 kabel zijn veel anders dan die van zijn voorganger. Een USB 3.0 kabel is daarom een stukje dikker. Daarnaast herken je USB 3.0 aan de blauwe kleur van de connector aan de binnenzijde.
fremar
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Nieuwe standaard? USB 3.0 bestaat al sinds 2008.
USB 3.2 is nu de nieuwe standaard.
Griffin
2 jaar geleden
"USB 3.0 heeft ook meer snelheid dan USB 2.0."
Meer snelheid?!? Hogere capaciteit en bandbreedte misschien, maar de snelheid blijft hetzelfde namelijk rond de snelheid van het licht...
Griffin
2 jaar geleden
"Daarnaast herken je USB 3.0 aan de blauwe kleur van de connector aan de binnenzijde."
Ook flauwekul, USB3.0 is downwards compatible met USB2.0 dus mag ook de typische zwarte kleur voor 2.0 gevoerd worden...hoop foutieve informatie weer.
LeonardN
2 jaar geleden
@griffin
"USB 3.0 heeft ook meer snelheid dan USB 2.0." Je houdt denk ik een onjuiste definitie aan van snelheid, of beter gezegd een te nauwe definitie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheid
Snelheid is de mate van verandering per tijdseenheid. Vaak wordt gedoeld op de snelheid van een beweging: de afgelegde weg per tijdseenheid.
(lees vooral de alinea erna waarin andere snelheden worden beschreven naast bewegingssnelheid). ===
Vaak dus niet altijd. De snelheid waar in dit antwoord dus op doelt is dus overdrachtssnelheid. Uitgedrukt is B/s of b/s. Iets/tijdseenheid. "Ook flauwekul,"
Geen flauwekul, eerder onjuist verwoord. Het is idd geen harde regel eerder een veelgebruikte conventie. https://www.howtogeek.com/222400/do-usb-3.0-connections-require-usb-3.0-cables/#:~:text=Even%20though%20you%20can%20connect,the%20old%20USB%202.0%20cables. https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0
recommandatie ipv regel
Ik heb enkel blauwe USB A 3.0 en zwarte USB A 2.0 kabels.