Hoe kan het dat zomaar ineens een WIFI wachtwoord en het router wachtwoord gewijzigd word?

Bij een bekende van mij is nu al 2x het wachtwoord van zijn WIFI netwerk en het wachtwoord van zijn router (modem) gewijzigd.

Ik kan er niets aan doen, maar ik geloof hem niet en dat vind ik vervelend omdat het een aardige vent is. Mijn vermoeden is dat hij zelf iets doet waar hij geen verstand van heeft, maar wie ben ik en wat weet ik er van.

Mijn vragen aan hem:
Heb je het standaard wachtwoord van je router gewijzigd na de installatie? Ja en hij had een moeilijk wachtwoord gekozen. Letters, hoofdletters, tekens, cijfers en geen geboortedatum ofzoiets.
Vraag 2:
Waren de wachtwoorden van de router en het WIFI verschillend? Ja
Weet iemand je wachtwoorden? Nee (behalve vrienden voor WIFI bij hem thuis)

Uiteindelijk is het weer hersteld door het modem te laten resetten door de klantenservice van de internetprovider.

Ik zou die bekende graag geloven. Dus iemand een idee hoe dat kan?

Thecis
2 jaar geleden
Een bekend uitspraak vanuit Sherlock Holmes:
Als je datgene uitsluit dat onmogelijk is blijft datgene wat waar is over, hoe onwaarschijnlijk dat ook is.
Als diegene daadwerkelijk dat soort sterke wachtwoorden heeft, kan je dat niet zomaar raden.
Ofwel degene verteld niet de (volledige) waarheid óf de wachtwoorden zijn gelekt (is er wellicht spyware op de computer aanwezig, wordt diegene bijvoorbeeld ook gestalkt o.i.d.?)
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Gestalkt, niet dat ik weet. Ik heb hem er niet over gehoord.
Spyware heb ik ook aan gedacht. Maar dan moet die persoon die de gegevens binnenhaalt toch naar zijn huis toe komen om vervolgens verbinding te maken met het netwerk van mijn vriend om zo die wachtwoorden te wijzigen. Ik bedoel, dat kan toch niet op afstand?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@HeerVoldemort Waarom zou dat niet op afstand kunnen? Tenslotte beheer je een router meestal via een website en daar moet je je wachtwoord opgeven. Als je het wachtwoord niet opslaat moet het steeds worden ingetoetst, maar zou het eventueel via een keylogger doorgegeven kunnen worden. Of je slaat het wachtwoord van je de managementpagina van je router wel op, waardoor het in je browser te vinden is. Ook dan zou het via een scriptje of applicatie kunnen worden doorgebriefd, zeker als de antivirussoftware en firewall niet optimaal zijn ingesteld. En wie eenmaal toegang heeft tot routermanagement kan uiteraard óók het wachtwoord voor de wlan-signalen aanpassen!
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@sandokan
Moet zo'n persoon daarvoor niet eerst binnen jouw netwerk zitten? Anders kan je toch niet inloggen op het modem?

Antwoorden (1)

Er zijn blijkbaar toch gegevens gelekt.
Dus Nieuw Wifi wachtwoord en ander Router inlog Wachtwoord.

maar welk merk en type heeft die ?

iets vanzelf kan echt niet
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
De router is een Zyxel T50