Mijn Lition DVD speler werkt plots niet meer... waaraan kan dat liggen?

Ik heb gisteren nog een film gekeken, maar vandaag wordt de speler niet meer gevonden door mijn laptop. De speler zelf lijkt ook de DVD's niet meer te kunnen lezen (ook niet de (nieuwe) van gisteren).
Wat ik gedaan heb vandaag is Google Drive opgeruimd (ik had teveel bestanden) en een VPN geïnstalleerd. Ik las dat bepaalde dvd's gecodeerd zijn voor enkel een bepaald gebied, dus ik heb de VPN weer verwijderd in de hoop het hiermee op te lossen. Maar niets helpt.
Enkele keren de laptop terug opgestart, zonder succes.
Wat kan ik nog doen? Ik gebruikt VLC mediaplayer, maar daar ligt het m.i; niet aan. de Lition wordt zelfs niet gevonden (verschijnt niet in de verkenner) hoewel als ik op "apparaten" klik elders, hij wel vermeld staat.
ik heb al getest bij "eigenschappen" van het apparaat, en daar staat dat het correct werkt... maar het "leest" dus niks. Mijn VLC mediaplayer speelt wel bestanden af van mijn laptop zelf. Dus die is oké.

TurfGraver
3 jaar geleden
DVD speler stuk?
Griffin
3 jaar geleden
Heb je al eens bij schijfbeheer gekeken of de DVD wel een letter is toegekend? Zoniet, dan kun je via rechtermuisklik op de DVD een letter toewijzen, een letter onder windows is het zogenaamde mountpoint als er geen letter is toegekend dan is het apparaat niet gemounted en kun je 'm ook niet zien en bereiken via applicaties zoals VLC. Overigens heeft het totaal geen zin om een VPN te installeren om van regio's te wisselen, de regio code zit 'ingebakken' in je DVD speler en kun je max. iets van 5x wisselen alvorens een complete firmware update te doen om te counter te resetten.
Griffin
3 jaar geleden
@turf "DVD speler stuk?"
Briljante deductie, chapeau!
liveisgreat
3 jaar geleden
nee hij is niet stuk. Ik kan hem niet detecteren op verkenner enz maar wel op andere manieren. Daar zie ik dat het apparaat in orde is.
liveisgreat
3 jaar geleden
Griffin die VPN is om filmpjes (sprookjes) te kunnen zien uit Duitsland. Sommigen zijn enkel toegankelijk voor mensen die er wonen. Hij is dus niet om bepaalde DVD 's die ander gecodeerd zijn toch te kunnen bekijken.
Ik zal es kijken naar die letter, dank.

Antwoorden (1)

Niets heeft het eeuwige leven, het zou dus kunnen zijn dat de speler gewoon defect is.

Updates van Windows 10 kunnen soms roet in het eten gooien.
Opnieuw installeren van de driver zou kunnen helpen:
1. Typ in het zoekvak op de taakbalk 'apparaatbeheer' en selecteer Apparaatbeheer.
2. Druk op de naam van het apparaat en houd vast (of klik op de naam met de rechtermuisknop) en selecteer Apparaat verwijderen.
3. Start de pc opnieuw op.
4. Er wordt geprobeerd het stuurprogramma opnieuw te installeren.

Microsoft adviseert onder meer dit: open apparaatbeheer en selecteer het menu Bekijken. Kies Verborgen apparaten weergeven.
Vouw IDE/ATAPI-controllers uit en:
• Selecteer en klik met de rechtermuis op ATA Channel 0, en klik vervolgens op Installatie ongedaan maken
• Selecteer en klik met de rechtermuisknop op ATA Channel 1, en klik op Installatie ongedaan maken
• Selecteer en klik met de rechtermuisknop op Standard Dual Channel PCI IDE Controller en klik op Installatie ongedaan maken
• Als er aanvullende vermeldingen zijn, klikt u hierop met de rechtermuisknop en kiest u Installatie ongedaan maken
• Start het apparaat opnieuw op.

Zie ook hier:
https://www.groovypost.com/howto/fix-dvd-cd-drive-not-working-missing-windows-10/
SimonV