Hoe kan je achterhalen waar iemand zit aan de hand van een IP-adres?

Ik praat met iemand online en deze persoon zegt dat hij in Turkije zit. Bij het versturen van een lokpagina via whattsapp komt een IP adres naar voren. Volgens het ip adres zou die persoon in Amsterdam omgeving bella vista park zijn. Hoe accuraat is dit? Pakt hij een punt bij een mast? Of kan het ip adres omgeleid zijn? Ik weet niet veel van technologie maar vind dit wel verdacht.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
This IP is owned by Datacamp Limited and is hosted in Amsterdam, NL. This IP belongs to DATACENTER infrastructure. Datacenter IPs like 84.17.46.... typically route user traffic when they are acting as a VPN, Proxy, Cloud Gateway or are performing some automated activity.
TurfGraver
3 jaar geleden
Weet niet wat die verguur wil maar zou voorzichtig zijn.
Dit zegt Scamalytics:
We consider Datacamp Limited to be a potentially high​ fraud risk ISP, by which we mean that web traffic from this ISP potentially poses a high​ risk of being fraudulent.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
nee het geeft vaak foute positieven, als ik mijn ip adres opzoek, geen proxy geen vpn, dan kom ik uit op lelystad een of ander bedrijf daar, terwijl ik in den haag woon-helemaal aan de andere kant van het land. nu heb ik een navraag gedaan hierover en het blijkt dat mijn huidige router van de isp mogelijk ooit ergens anders gestaan heeft en/of dat ipadressen herbruikbaar zijn, en dat die gegevens daarom niet kloppen. dit is al sinds 10 jaar bijna zo nu, dus ik geef de hoop op dat mijn ip adres ooit nog de correcte locatie zal aangeven.-ben namelijk al 2 routers verder in de tussentijd.

Antwoorden (3)

Het ip-adres kan omgeleid zijn door bijvoorbeeld een vpn. Ook hangt het er een beetje vanaf waar de server van die persoon zich bevind.
Ook kan het afhangen van de manier hoe de telefoonprovider ip-adressen geeft.
Toegevoegd op 07 december 2020 16:36: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat is vaak toch lastiger dan gedacht, helemaal met de standaard apps wat er beschikbaar zijn. Het ip-adres wat vaak weergegeven word, is vaak een ip-adres van de internetserver waarmee jou computer verbonden is bijv. in Amsterdam. Wanneer ik bijvoorbeeld mijn eigen ip-adres check met een soortgelijke app kom ik uit in Utrecht, en dat terwijl ik ongeveer 140km van Utrecht vandaan woon.
Ook kan deze persoon gebruik maken van een Virtual Private Network een zogeheten VPN verbinding. Hiermee kan de gebruiker zijn daadwerkelijke lokatie verbergen door een virtueel ip-adres te creeeren en te laten zien waarmee het lijkt dat de persoon zich op een andere lokatie of zelfs in een ander land bevindt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, je kunt niet de exacte locatie achterhalen door alleen een IP adres, beter is om die gast over te halen je een foto te sturen, in die foto zit EXIF meta-data waaronder de GPS coördinaten die je een meer preciezer locatie geeft, misschien i.c.m. dat IP geeft je een beter beeld of je gesprekspartner de waarheid spreek over zijn locatie.
De link in de bron geeft je de mogelijkheid om EXIF meta-data te extraheren uit een foto.