Hoeveel stroom gebruikt mijn laptop door voortdurend aan netstroom te hangen?
Nu ik verplicht drie dagen per week thuiswerk belast ik liever niet mijn goede laptop. Ik heb nog een oude MacBook Pro waarvan de batterij kapot is, maar welke nog werkt via de adapter/netstroom. Nu vraag ik me af hoe het zit met stroomkosten, is de laptop dan vergelijkbaar met een computer als het ware? Ga hiervan uit bij 3 dagen x 8 uur aan de adapter. Zie foto voor wat er op de adapter staat.
Als ik kijk naar de netspanning zou je in theorie 360watt kunnen trekken uit het stopcontact. (240v x1.5A=360W). Dat is echter geen realistisch getal. Je zal eerder 50watt bij laag verbruik zien en 100 watt bij hoogverbruik. https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/hoeveel-verbruikt-een-computer-en-hoeveel-co2-vertegenwoordigt-dat/54/#:~:text=Zo%20verbruikt%20een%20laptop%201,de%20luidsprekers%20(20%20W).
Een laptop verbruikt aanzienlijk minder: tussen 50 en 100 wattuur (Wh) voor 1 uur gebruik, afhankelijk van het model. Bij een dagelijks gebruik van acht uur schommelt het verbruik dan tussen 150 en 300 kWh/jaar. Dit komt neer op een CO2-uitstoot tussen 44 en 88 kg per jaar (ofwel tussen 0,44 en 0,88% van de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van een Belg).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.