Wat is het verschil tussen DVD+R en DVD+RW en wat zegt de snelheid 16x op de verpakking daarvan?

Wat heb ik minimaal nodig van het bovenstaande om muziek op te nemen die ik kan afspelen op een CD-speler?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Een DVD-R kun je éénmalig branden; een DVD-RW kun je meerdere keren (opnieuw) beschrijven. De specificatie 16x vertelt iets over de snelheid waarmee de DVD gelezen of gebrand kan worden. Die factor refereert naar de snelheid tov. de allereerste brander. De leessnelheid is altijd sneller dan de snelheid waarmee de disk beschreven kan worden. Het is ook de maximaal snelheid die aangegeven is, want de DVD-brander bepaalt uiteindelijk of het ook gehaald wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

DVD - Digital Video Disk
+: De manier van wegschrijven (- is ook mogelijk)
R: Een keer schrijven, daarna alleen lezen
RW: Zeer vaak te herschrijven
16X: Beschrijfbaar in 16 keer de normale afspeelsnelheid; Een maat voor de snelheid waarmee je data er op kan wegschrijven.

Een DVD+R 16X is prima geschik om muziek op te zetten. Als je de gegevens wilt kunnen vervangen kan je een RW schijf nemen, maar deze zijn normaal gesproken veel duurden. Kan je beter 10 R schijven nemen en een nieuwe disk maken. RW is eigenlijk alleen interessant om backups te maken die een keer per week evrvangen kunnen worden (Glijdend archief)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eigenlijk een cd-r nemen... want je wil het afspelen op een cd speler toch (en niet op een dvd speler)