Kan een hare schijf kapot zijn als de laptop wel nog aan de praat te krijgen is?

Een tijdje terug heb ik mijn laptop van een kleine hoogte (10 cm) laten vallen. Ik heb deze naar een kennis gebracht om te laten maken. Hij zei dat de laptop misschien niet te redden is maar de harde schijf in de meeste gevallen wel, oftewel: mijn bestanden zouden terug te halen zijn. Eindstand is dat hij mijn laptop wél aan de praat heeft gekregen, maar de harde echt kapot kapot was. Oké, als jij het zegt. Nu heb ik de laptop opgehaald en stonden er bij 'snelle toegang' bij de bestandjes zeg maar 3 vieze filmpjes, die denk ik bekeken zijn op mijn laptop via een externe harde schijf ofzo. Misschien maak ik mezelf gek, maar de gedachte dat hij misschien gelogen heeft over de zogenaamd kapotte harde schijf en nu mijn vakantiefoto's zit te bekijken (vrouw, 22) vind ik toch een beetje vies. Kan iemand mij vertellen of het kan dat de laptop te redden is maar de harde schijf helemaal kapoet? Groetjes

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, een hardeschijf (HDD)is inderdaad een onderdeel wat kapot kan zijn, en zeker een val kan een mechanische hdd beschadigen. Wat een kwestie is van een nieuwe erin zetten, Windows opnieuw installeren en je kan weer verder. Behalve dan dat je inderdaad kan fluiten naar je foto's en persoonlijke bestanden als je daar geen back-up van had. Het idee dat hij gelogen heeft en nu een werkende harde schijf achterhoudt is in mijn ogen vergezocht. Ik los voor mensen weleens vergelijkbare problemen op, en als ik de mogelijkheid heb om (vakantie)foto's te redden (of weet ik welke persoonlijke bestanden) zal ik dat altijd doen of pogen. Daarnaast, als de HDD zou werken en zijn doel was jouw kiekjes te bekijken had hij ook wel een kopietje kunnen maken, en daarnaast met de eer kunnen strijken dat hij je bestanden/HDD gered heeft, de bestanden meegeven en als nog door je foto's heen kunnen kijken. Dat er wellicht filmpjes bekeken vanaf jouw laptop is inderdaad een wat onhandige actie, maar het verdere verhaal is wel logisch. Laptop valt > HDD kapot > nieuwe HDD > werkende laptop > bestanden kwijt. Wat je natuurlijk altijd zou kunnen doen is even de oude HDD terugvragen. Er zijn ook bedrijven die de data van kapot gewaande HDD's toch weer terug kunnen vinden. Wel voor een behoorlijke prijs overigens. === "Kan iemand mij vertellen of het kan dat de laptop te redden is maar de harde schijf helemaal kapoet?" Ja dat is een volledig logisch verhaal. Hoewel "helemaal" kapot eigenlijk niet snel door een kennis die wat verstand van PC's heeft vast te stellen is. Wil je echt zeker zijn dat je HDD volledig onleesbaar is, zal je dus naar een dergelijk bedrijf moeten: https://www.stellar.nl/prijzen.htm?gclid=Cj0KCQjwu6fzBRC6ARIsAJUwa2TA3mOdmDSGpgcTCpEnR3hYo-AiVI9X6X30Q6Omoi0LC7TwGuuEroUaAuuvEALw_wcB

Toegevoegd op 12 maart 2020 15:19: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100