Sporify beslaat een dikke 10GB op mijn laptop. Is dat vreemd?

Volgens een zekere computerkenner hier wel. Bovendien staan mijn gebruikersnaam en wachtwoord in mijn Google-account, ik denk omdat ik op een vorige pc Spotify in Chrome gedownload heb. Betekenen die 10 GB dat ik onbedoeld van alles lokaal opsla?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

10 Gb hoeft niet vreemd te zijn. Spotify gebruikt de beschikbare geheugenopslag van je apparaat om:
• Muziek tijdelijk of gefragmenteerd op te slaan voor streaming (d.w.z. als cache). Dit betekent dat je bij het afspelen de muziek onmiddellijk met weinig onderbrekingen hoort.
• Gedownloade muziek op te slaan als je offline luistert (alleen Premium).

Cache leeghalen
Klik in het menu op Bewerken - Voorkeuren.
Ga naar beneden naar om te zien waar je cache opgeslagen is.
(Of ga naar Instellingen.
Blader omlaag en klik op Geavanceerde instellingen.
Ga naar beneden om te zien waar je cache opgeslagen is.)
Ga naar die map op je computer.
Selecteer alle bestanden in die map en verwijder ze.

Cache verkleinen
Klik in het menu op Bewerken - Voorkeuren.
Ga naar beneden tot je het item Cache ziet verschijnen.
Plaats een bolletje bij: 'Gebruik niet meer dan...' en verplaats de schuifregelaar naar de gewenste positie (schijfruimte).
SimonV
4 jaar geleden
Ja dat is vreemd, vreemd van hoe Spotify dit doet.
Ik had er zelf ook last van, maar heb het probleem opgelost, door mijzelf schrijfrechten te ontkennen op de Data-map en de inhoud van de map te verwijderen.

===Aangenomen dat je in Windows (7, 8 of 10) werkt===

-Open verkenner (Deze PC)
(Dit zorgt ervoor dat we de juiste map kunnen zien)
-Klik op de tab Beeld > (dan) Opties
-(Tabje) Weergave
-Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (UITVINKEN en toepassen en sluiten)

Sluit Spotify
-Navigeer naar C:\gebruikers\JOUWNAAM\Local\Spotify\Data
-(check even dat dit de map is die zoveel ruimte in beslag neemt)
-Verwijder alle mappen

-Rechtermuisklik op de map "Data"
-Eigenschappen>Beveiliging
-Bewerken
-Klik jouw gebruikersnaam aan
-Schrijven VINK "weigeren" aan.
-Klik op "Toepassen" en sluit de menu's

Spotify kan nu geen mappen en bestanden meer aanmaken in die map.
Spotify blijft bij mij op die manier nu onder de 100MB zonder dat ik iets merk van opstartsnelheid van nummers of vertraging als ik skip, m.a.w. wat de developers bedacht hebben is knullig, het zorgt voor veel lokale opslag zonder enig positief effect.

(Allemaal dankzij de bron/link, en dan de tweede oplossing, mocht je probleem zitten in de storage-map (bijna dezelfde locatie) kan je die uitleg volgen, maar in mijn ogen is het vooral de datamap die het bizarre opslaggebruik geeft.)