Ik zie soms een ander Wifi netwerk in mijn buurt met dezelfde SSIDs als mijn eigen Wifi- Wat is dit?

het blijkt vaak dat als ik geinternet via de wifi heb, er ineens een halve of hele dag lang een ander netwerk in de lucht zit met dezelfde ssid (naam) als mijn wifi. Omdat ik maar vaak een paar uur de wifi aan heb eens in de zoveel weken zelfs valt dit op. ik gebruik alleen wifi voor mijn mobiel, internetten via de pcs doe ik via ethernetkabel.

ik heb de naam van mijn wifi ssid al meermalen veranderd sinds mij dit opviel, niet om deze reden eigenlijk, maar toen was dit ook al zo,. dat is nadat mijn wifi uit staat, met de stekker ook uit, er een paar uur ofzo lang een ander netwerk in de lucht zit met mijn zelfde wifi ssid. als ik dan ook probeer verbinding te leggen staat er authenticatie mislukt of authenticatie probleem.
na een of twee dagen is dit netwerk foetsie en niet meer te vinden totdat ik weer eens via wifi internet.

weet iemand wat hier aan de hand is ? is dit iemand die dit opzettelijk doet ? om een wachtwoord te ontfutselen ofzo ? ik snap het niet helemaal.

Antwoorden (1)

Zoals jij het verhaal nu verteld lijkt dat heel erg op een evil twin. (een man in the middle attack). dat houdt in dat iemand jouw Acces Point kopieert in de hoop dat je van jouw eigen legitieme netwerk word afgegooid doormiddel van een 'de-authentication' aanval. Omdat de evil twin een exacte kopie van jouw acces point is zou je normaal gesproken verbinden met de evil twin. maar sinds dit niet werkt hoef je je geen zorgen te maken. Dit is namelijk een amateur eerste klas. Als het heel erg vaak gebeurt zou ik je buren met tieners even een belletje geven. Want dit is namelijk iemand in jouw buurt. Dit kan je namelijk niet over het internet doen. Je moet fysiek dicht in de buurt zijn. En dit gaat inderdaad om het ontfutselen van je wachtwoord. Een succesvolle aanval zou je niet doorhebben. Maar mocht je in de toekomst een routerpagina voor je neus krijgen met de vraag voor het wachtwoord voor een 'update' trap hier dan niet in.