Gaat een geresiveerde laptop (Macbook) net zo lang mee als een nieuwe?

Ik wil graag een Macbook kopen voor mijn studie (het liefst een Macbook Pro). Deze zijn alleen best duur en ik vroeg me af of geresiveerde Macbooks net zo goed zijn. Ik wil namelijk niet nu een iets goedkopere kopen die het over een jaar al niet meer doet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
paulus811
4 jaar geleden
Wat zou er dan gereviseerd moeten worden? Als je bij Apple een 'refurbished' product koop kun je ervan uitgaan dat deze het nog jaren goed blijft doen, bovendien heb je garantie. Koop je een gereviseerde bij een onbekend adres, dan is het maar net de vraag wat er gereviseerd is. Als een gebruikte Macbook het goed doet, hoeft er helemaal niets gereviseerd te worden. Ik tik nu deze reactie op een Macbook Pro 15 inch van mid 2013 en die is nog als nieuw.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Als je bij Apple een 'refurbished' product koop kun je ervan uitgaan dat deze het nog jaren goed blijft doen"
Dan moet je de filmpjes van Louis Rossman maar eens kijken op Youtube... Die perceptie van jou kan dan meteen het raam uit... :-) Apple heeft het lef om Logicboards te swappen van een 3 maand oude MBP voor eentje die al meer dan 2 jaar oud was, en bovendien slecht gerepareerd...Er gaat zoveel mis bij Apple voor wat de service betreft, is echt schandalig, je moet bij Apple echt de silicon-lottery winnen, want anders ben je aan de goden overgeleverd...

Antwoorden (3)

Over individuele units is natuurlijk niets met zekerheid te zeggen. Maar statistische gesproken (over grotere aantallen gezien dus) zijn gereviseerde modellen minder goed dan nieuwe (daarom zijn ze ook goedkoper)

Dat heeft 2 oorzaken:
1) sowieso heeft een unit een bepaalde (gemiddelde) levensduur. Gereviseerde modellen hebben er al een deel van hun tijd op zitten. Het resterende deel zal dus korter zijn dan een gemiddelde nieuwe.
2) het apparaat is gereviseerd. Het heeft dus in het verleden 'iets' meegemaakt wat gerepareerd is. Die reparatie an-sich kan al bepaalde sporen nagelaten hebben doordat er aan onderdelen getrokken is, of minder goede maatregelen met statische elektriciteit e.d. Maar het kan ook zijn dat niet de juiste oorzaak (volledig) is gerepareerd. B.v. een defecte voeding kan na verloop van tijd een stuk elektronica om zeep helpen. Wanneer die defecte elektronica vervangen is, maar de voeding niet, dan doet hij het weer een tijdje, totdat ook die nieuwe elektronica stuk gaat.

Ik meen ooit gelezen te hebben (geen bron) dat 20% van de gereviseerde PC binnen een jaar terug komt. Dat zal voor een Macbook niet veel anders zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Dat zal voor een Macbook niet veel anders zijn."
Macbooks komen voornamelijk terug door 'ongelukjes' met water of recall acties zoals het toetsenboard op de huidige modellen en vlekken in het scherm van de 2014/2015 modelletjes. Je kunt er geen statistieken aan plakken, want het heeft er voornamelijk mee te maken hoe het baasje de laptop behandeld, en niet zozeer de leeftijd van het beestje...
Dat is een kwestie van geluk of pech hebben, maar dat kan ook met een nieuwe het geval zijn. Zeker in een tijd dat alle electronica snel veroudert hoeft hij niet jarenlang mee te gaan, is mijn idee.

Het is dus niet zo gek dat steeds meer mensen voor een goede refurbished kiezen, zeker voor een duur exemplaar zoals de Macbook Pro.

Zorg echter wel dat je een gereviseerd exemplaar koopt bij een winkel met een keurmerk.
Voordat het toestel het keurmerk krijgt wordt het toestel gecontroleerd op zo'n 50 punten, waaronder de accu, het scherm en de camera. Zo'n keurmerk biedt dus al meer zekerheid op een goed apparaat en anders blijft het toch een gok, die ook best (te) duur is.

Het keurmerk is een initiatief van brancheorganisatie Techniek Nederland en de eerste winkels die dit keurmerk mogen toekennen zijn;
Forza refurbished, Leapp en Renewd.
Het onderzoeksbureau TUV ziet toe op de kwaliteit van de toestellen.

Het fijne is dat deze winkels ook een langere garantie bieden (2 jaar) en dat doen ze niet bij ondeugdelijke waar, tóch?

Forza refurbished is echt een specialist op het gebied van Apple en je kunt er zelfs inruilen/verkopen als je hem zat bent of een nieuwe nodig is. Je kunt altijd eens kijken bij
https://www.forza-refurbished.nl/apple-macbook/

Ik kan geen bron vermelden omdat ik lid ben van de Digitaal Gids van de consumentenbond en dit hierin stond geschreven.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Zeker in een tijd dat alle electronica snel veroudert hoeft hij niet jarenlang mee te gaan, is mijn idee."
Ik heb een MBP uit 2013 met specs die de huidige laptops niet zal misstaan, ik bedoel 16GB RAM en 1TB SSD én een discrete GFX board erin met 2GB vRAM, 2880 x 1800@220dpi LCD scherm allemaal uit 2013... is 6 jaar...
Refurbished laptops zijn zgan (zo goed als nieuw)
Veel bedrijven kopen na 3 of 4 jaar nieuwe omdat ze afgeschreven zijn. Erg vaak zijn ze nauwelijks gebruikt en dat zie je meteen.
Ze zijn qua model en hardware natuurlijk verouderd maar werken perfect.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Refurbished laptops zijn zgan (zo goed als nieuw)"
Dat zijn ze niet, z.g.a.n. zit ergens tussen een week en een maand of drie oud. Refurbished zijn vaak computers die de garantie periode niet gehaald hebben(dus ouder dan 2 tot 3 jaar) en dan in bulk opgekocht worden, daarna gerepareerd en verkocht...