Als ik een externe HD via USB aansluit, zegt mijn PC " Dit apparaat kan sneller werken"?

Hoe dan ??

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Kan je iets meer omschrijven?
Welke hardeschijf, met welke aansluiting?
Heb je USB 3 aansluitingen op je PC/laptop (de blauwe)?
Hoe ziet de kabel er precies uit?

Antwoorden (1)

Dit is een bekende melding die je veelal krijgt als je een USB-3 hardeschijf aansluit op een USB-2-connector.
Als je PC een USB-3 connector(blauw) heeft, sluit hem dan daar op aan.
Als deze dat niet heeft kan je overwegen een PCIe-insteek kaart te kopen met een aantal USB-3-connectors

Deze bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/p/delock-89297-interfacekaart-adapter-intern-usb-3-0/9200000013971688/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DMMTUNKNOWN%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D1%26itm_id%3D9200000013971688&bltgh=r9GhMyHoWfBdmmes1Y1Hpg.1_17_18.19.ProductImage
OF
https://tweakers.net/pricewatch/271623/delock-dual-poort-usb-30-pcie-adapter.html
===
USB 2.0 heeft een praktische snelheid zo rond de 35MB/s max. Bij USB 3.0 (afhankelijk van de exacte versie) kan je vaak wel 100MB/s of meer halen.
Maar dan moeten natuurlijk wel, externe HDD en PC, USB 3 zijn.
=== Met dank aan Thecis
niet alleen de HDD en PC moeten USB hebben, ook de kabel moet de de hoge(re) snelheid ondersteunen.
===

Uiteindelijk is het een "zwakste-schakel-verhaal". Alles moet USB 3 zijn als je USB 3 snelheid wil. Is 1 schakel USB 2.0 dan val je terug op die snelheid en heb je "voor niets" een USB 3 HDD gekocht.
Toegevoegd op 03 juli 2019 12:43: tekst
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Kleine toevoeging, niet alleen de HDD en PC moeten USB hebben, ook de kabel moet de de hoge(re) snelheid ondersteunen.
LeonardN
4 jaar geleden
Toegevoegd. Helemaal vergeten, maar je kan inderdaad ook nog een USB-2 kabel tussen twee USB-3 apparaten gooien en dan zit je idd weer met USB-2-snelheden.