Hoe kan je foto's helderdere maken met je computer[zie uitleg]?

mijn foto's zijn heel helder als ik ze verstuur naar derde, maar als ik ze naar FOTOO [dat is een site waar je, je foto's kan laten beoordelen] dan komen ze niet echt helder over hoe kan ik dit verhelpen

Toegevoegd na 2 minuten:
mijn computer is een Apple en mijn camera Canon

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het je een fotobewerkingsprogramma?
Zo ja, welke?

Zo nee:
GIMP is het meest complete gratis fotobewerkingsprogramma. Zeer veel mogelijkheden (benadert Photoshop), alleen is de interface wat ingewikkeld. Voor mensen die met iets minder toekunnen is PhotoFiltre een aanrader: ook veel opties, maar gebruikersvriendelijker dan GIMP. Pixia is ook een prima alternatief. GIMP is de beste, maar PhotoFiltre heeft de voorkeur voor mensen die wat minder veeleisend zijn en wat makkelijker willen werken.
Hier te downloaden:
http://www.gratissoftwaresite.nl/softwarebe.php

Er zijn heel wat mogelijkheden om je foto's te bewerken,
meestal is levels aanpassen voldoende, maar ook extra verscherpen en van Adobe RGB omzeggen naar SRGB.
Dat moeten ze op Fotoo.nl toch ook kunnen adviseren?

Het probleem blijft dat iedereen naar een andere monitor zit te kijken.
Daarom heb ik mijn monitor gecalibreerd.
En op het forum waar ik mijn foto's eventueeel laat beoordelen heeft iedereen dat gedaan, zodat wij zo goed mogelijk hetzelfde beeld zien.
www.photoplaza.nl is een echt serieus fotobeoordelingsforum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met Photoshop kan dit heel makkelijk. Ik gebruik hiervoor vaak de Shadow/Highlight tool, die de foto's al een stuk helderder kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Photoshop is een professioneel programma wat 1000 euro kost. Dat hebben de meeste mensen echt niet.
Ja, mijn versie is ook niet legaal, maar het is toch eigenlijk veel te groot en te uitgebreid voor de standaard fotograaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het anders eens met Gimp, prima programma waar veel functies van photoshop ook in zitten, maar dan gratis.
waarschijnlijk comprimeert de site het bestand, dit komt de kwaliteit van de foto nooit ten goede.

enkele opties die je hebt:

als je photoshop hebt, bestand -> opslaan voor web en apparaten. kleinere file grootte, en nog mooi resultaat.

foto afmetingen verkleinen.

oftewel zorgen dat de bestandsgrootte kleiner word. succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. Als je ze op je computer bekijkt.. Bekijk je ze dan in canon software? Dan wordt waarschijnlijk een kleurprofiel van je camera mee geladen & in je apple is ook het kleurenschema van je scherm bekend. Hierdoor komen de kleuren optimaal tot hun recht.

Bij het inlezen op de website gaat het kleurprofiel verloren, en verlies je een deel van de dynamische range & contrast. hierdoor worden de foto's flets. Het beste kan je ze inlezen met kleurprofiel in bv fotoshop, en exporteren naar jpg -> voor internet. Dan worden de kleuren vertaald naar een 'gemiddelde monitor'. Bij upload naar een website zullen ze niet zo brilliant zijn als op jouw scherm, maar wel veel beter dan wat je nu hebt.