Hoe kan het dat een computer meteen aangaat als op de aanknop drukt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Amadea
5 jaar geleden
Dan is die niet uitgezet maar stond alleen in de slaapstand.
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea Of een computer in de slaapstand stond of niet maakt niet uit voor het aangaan. Tijdens het opstarten voor dat Windows zelfs ook maar gestart wordt staat de computer aan. Misschien beantwoord je wat de vrager wil weten, maar dan is de vraag niet goed gesteld: "Hoe kan het dat Windows (of ander OS) direct actief is als ik de aanknop indruk."? Dat een computer meteen aangaat als je op de knop drukt (of zo snel dat je het als mens niet kan merken dat er vertraging in zit) komt omdat de snelheid van stroom bijna zo snel is als de snelheid van het licht. Grofweg de helft dacht ik.

Antwoorden (2)

Waarom gaat het licht aan als je op de knop drukt?
Waarom start een tv als ik op 'start' druk?

Omdat het machientje zo gemaakt is dat het dat doet.
Als ik me niet vergis verloopt de opstart van een pc in verschillende fases.
Door op de knop te drukken zeg je dat de pc die opstart mag beginnen.
De voeding kan de grote systemen voorzien van stroom die aangaan. Dat noemen velen de eigenlijke start.
De Bios (was al wat bezig in fase een ) en gaat nu verder met alle hardware te configureren. En dus ook zien wat er allemaal in de pc verwerkt zit en moet werken.
Als alles hierboven goed is verlopen gaan we verder met het opstarten. Hier komt de harde schijf in actie. En ....
Besturingssystemen laden. ( dit kan verschillen van systeem tot systeem )
In de reacties zie ik iets staan dat een andere logica van antwoorden op de vraag had dan ik.
Inderdaad, als het snel gaat en alles staat nog op dat ervoor niet afgezet was, dan is het inderdaad sprake van een slaapstand.
Ik zag de vraag eerde als een 'hoe komt het dat dit allemaal opstart met een knopje'
Toegevoegd op 24 maart 2019 13:37: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Interpretatie :D. Dit is wat we lezen volgens mij. Ik als
Hoe kan het dat een computer METEEN aangaat als op de aanknop drukt? Jij als
Hoe kan het dat een computer aangaat als op de aanknop drukt? Amadea als:
Hoe kan het dat een computer METEEN BRUIKBAAR is als op de aanknop drukt?
Omdat elektriciteit bijna net zo snel is als het licht. Dus een druk op de knop veroorzaakt een stroompje naar het moederbord die praktisch zo snel is dat je het niet merkt. Er zit dus een onmeetbare vertraging in.

Zo kan het dat het lijkt alsof een PC METEEN aangaat als je op de knop drukt. Overigens is dat bij bijna alle apparaten zo. Bij een (gloei)lamp zit er ook een vertraging, maar die kunnen wij niet registreren zonder meetapparatuur.
===
Je zou ook kunnen beweren dat een computer dus niet meteen aangaat. Maar voordat jij de knop loslaat is ie allang aan het opstarten.
Toegevoegd op 24 maart 2019 13:54: tekst