Is het wettelijk toegestaan om iemand te spammen?

Mag je bijvoorbeeld de mailbox van iemand spammen? Of is dat strafbaar?

3.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Ligt eraan, heb jij zelf middels een vinkje zelf aangegeven dat je mails wil ontvangen (zoals je dat bijvoorbeeld hier bij GV in en UIT kan schakelen), dan nee dan heb je daar zelf voor gekozen. Ongevraagd spammen is echter strafbaar.
TurfGraver
5 jaar geleden
Spammen van particulieren is strafbaar ja.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/wat-doen-tegen-spam
LeonardN
5 jaar geleden
@popeye kan je de situatie uitleggen. Is de mail ongevraagd?
TurfGraver
5 jaar geleden
Kortom, is het wel spam?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spam_(post)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@popeye jouw mailbox wordt momenteel niet gespamd. Het zijn mailtjes van GoeieVraag, die krijgen wij momenteel allemaal. Niks aan de hand, geen paniek. Heb ik jouw al uitgelegd.
tinus1969
5 jaar geleden
Wat bedoel JIJ met spammen?
popeye
5 jaar geleden
Oke dankje mensen
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat voor mails gaat het om?
LeonardN
5 jaar geleden
@Ritsuka
Waarschijnlijk om de notificatiemails van GV die de meesten van ons (die het vinkje aan hebben staan) nu opeens binnenkrijgen.
https://goeievraag.startpagina.nl/forum/topic/2584528/ik-krijg-de-laatste-dagen-druppelsgewijs-mails-binnen-van-gv-jullie-ook/

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. De Nederlandse wetgeving rond ‘spam’ oftewel ongevraagde commerciële communicatie is erg streng. De hoofdregel is: vraag vooraf uitdrukkelijke toestemming.

Vermoedelijk bedoel je niet te spammen maar digitaal stalken. Ook dat mag uiteraard niet. Sinds 2000 kent Nederland een speciale anti-stalkingswet. Stalking is ‘het stelselmatig en opzettelijk inbreuk maken op de privacy van een ander’. Dat zich op verschillende manieren uiten, waaronder het aanhoudend ongewenste e-mails, sms’jes en social mediaberichten krijgen.

Beide hierboven vermelde activiteiten zijn strafbaar, ja.
- - -
dat zich = dat kan zich
-
Bedoel je de achterstallige notificaties die momenteel door GoeieVraag verzonden worden? Daar heb jij zelf (ooit) bij jouw instellingen jouw toestemming voor aangegeven.
Toegevoegd op 18 januari 2019 13:18: tekst
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Goed uitgelegd en het vermoeden dat de vrager onterecht het idee heeft dat deze gespamd is, is zeer waarschijnlijk ook nog eens juist, dus een mooie aanvulling op het antwoord.
Ivana
5 jaar geleden
In dat geval even je instelling bijwerken.