Is een laptop oplader met een hoger wattage schadelijk?

Ik hoor hele verschillende verhalen. Ik dacht dat als een oplader een hoger uitgangsvermogen heeft dat dat verder niet schadelijk is voor je laptop, omdat de laptop alleen verbruikt wat hij nodig heeft. Dus bijvoorbeeld: een laptop vereist 65 watt en je sluit een oplader aan van 100 watt die verder hetzelfde voltage hebben.
Ik ben zelf niet op zoek naar een oplader maar vroeg me dit gewoon af.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als spanning (volt) klopt dan mag de te kunnen leveren stroom (ampère) en hierdoor dus ook een groter vermogen (watt) hoger zijn.
De 'te kunnen leveren' betekend, dat de afnemer (laptop) bepaald hoeveel dit is.
Dat er meer geleverd kan worden is niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Het wordt nu bevestigd. Dus verhalen dat de accu daar kapot aan gaat is dus ook onzin?

Het beste antwoord

Nee, het gaat alleen om de spanning die de oplader levert.
Als je laptop die spanning wil hebben is het goed.
Vergelijking:
Een stopcontact kan 3680 Watt leveren. Maar daar kun je gewoon een lamp van 50 Watt op aansluiten. Of van 100 Watt.
Het stopcontact levert een spanning van 230 Volt, en de lamp vraagt ook 230 Volt.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Klopt helemaal. En zeker een plus! Maar toch een aanvulling: een te láág wattage kan wél een probleem opleveren.
Dus een adapter die 100 W kan leveren, maar waar 250 W uit getrokken wordt.
Die kan óf de spanning niet op peil houden, óf gaat rooksignalen geven.