Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zoemt mijn computer?

Soms gaat mijn computer zoemen en als ik mijn hand of iets metaals er tegenaan houd dan stopt het gezoem, soms werkt een klein tikje geven ook

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
881

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De meest waarschijnlijke reden van een zoem die je dmv interactie kan stoppen is een casefan (kastventilator) die niet meer exact uitgelijnd is. Om dit 100% zeker te weten zal je je kast moeten openen en voor een tel elke kastfan even moeten stoppen (vinger op het midden drukken). Als je dan de zoem kwijt bent weet je het zeker. Soms spint de ventilator dan ook weer op zonder gezoem, omdat deze de onbalans weer even kwijt is (totdat je weer een tijdje wacht en het gezoem weer begint).
https://www.youtube.com/watch?v=hNVETK3falg
---
Een langdurigere oplossing is natuurlijk de fan vervangen (10 euro oid) of kijken of je de fan kan inspuiten met olie/glijmiddel
https://www.youtube.com/watch?v=97Se9x0Kxc0
---
Als het niet een casefan is, zou het een andere fan(op CPU, GPU of op moederbord) kunnen zijn of een HDD (allemaal minder waarschijnlijk, omdat deze niet zo in direct contact staan met de systeemkast. Het stoppen van een GPU en/of CPU fan kan ook maar moet echt heel kortstondig zijn ivm met overhittingsgevaar van de chip die gekoeld wordt door de fan.
---
Mocht het een HDD zijn, kan je dat testen door ze of uit te schakelen (stroom eraf halen, maar niet op de HDD waar Windows op draait!) of ook kan je door te voelen de trilling voelen of wellicht stoppen.
---
Wellicht nog een betere verklaring is een niet-goed-vastgeschroefde-kastventilator (of een waarvan de schroeven wat los zijn komen te zitten). Het aandraaien van de schroeven zou dan voldoende zijn.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 08 oktober 2018 20:26: tekst
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding