Waar kun je een basisconcept/document krijgen voor de AVG?

Ik heb een website voor vakantiehuis te huur. Moet ik daar ook AVG toepassen?
Zo ja, waar kan ik een basis document vinden wat ik kan aanpassen en op de site zetten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor het opzetten van een website voor de verhuur van uw vakantiehuis is het info vragen via een privacy officer/jurist wel ietwat extreem als u deze verklaring niet in minstens drie talen wilt laten opstellen.
Op initiatief van o.a. de overheid is er een tool online geplaatst.
https://www.zoso.nl/blog/verplicht-nummertje-een-privacyverklaring-op-je-website
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou er niet zelf mee aan de slag gaan. Op veel websites lees ik tussen de goedbedoelde tips en adviezen dikwijls verkeerde informatie. Zo is ook dat hele gedoe begonnen dat je op een gegeven moment twintig "AVG e-mails" per dag ontving, terwijl dat in veel gevallen helemaal niet nodig was. Een goed en bondig advies op maat van een specialist kan je dus veel tijd en overbodig werk besparen. En, in tegenstelling tot wat sommigen denken, is advies bij veel kantoren prima betaalbaar en juist toegespitst op kleine ondernemingen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kleine nuance: de Autoriteit Persoonsgegevens zal haar vizier niet primair richten op de kleinere bedrijven/ondernemers en al helemaal geen perfecte AVG compliant bedrijfsvoering verwachten. Zou ook niet echt redelijk zijn; zelfs op enkele websites van overheden heb ik onlangs nog privacyverklaringen gezien waarin nog werd uitgegaan van de Wbp in plaats van de AVG, om maar iets te noemen. Desalniettemin, als je als ondernemer toch het voornemen hebt AVG proof te werken, dan maar zo juist en volledig mogelijk lijkt me :).

Antwoorden (3)

ja, je moet de ACG toepassen, en daarvoor is het niet geneog om lukraak een ocuemtn op de site tez etten.
Je verwerkt persoonsgegevens; je weet bepaalde dingen van je klanten voor contact en facturering. Het verwerken van die gegevens is aan regels gebonden; zo mag je bijvoorbeeld die gegevens alleen gebruiken voor het oorspronkelijke doel (spammen mag niet) en moeten die gegevens afdoende beveiligd zijn (er moet dus een wachtwoord op je computer zitten, en je moet een contract hebben met de host van je website, dat ook die host AVG compliant is).
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
De vraag is
waar kan ik een basis document vinden wat ik kan aanpassen en op de site zetten
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ron, de vraag is ook: "Ik heb een website voor vakantiehuis te huur. Moet ik daar ook AVG toepassen". Daar is in ieder geval antwoord op gegeven. En op de de andere vraag is door mij al min of meer een invuloefening gegeven, al moet de vraagsteller nog wel de inhoud vaststellen. Dat vind je echter niet in een standaarddocument.
ronron1212
5 jaar geleden
en dat was dus zijn vraag dus is het antwoord nee er is geen standaard formulier
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat zou een onjuist antwoord zijn en ook geen volledig antwoord.
ronron1212
5 jaar geleden
Zeg dan waar die te verkrijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iedereen gaat over zijn eigen antwoord, voel je vrij om een aanvullend antwoord te formuleren. Maar lukraak naar formulieren verwijzen raad ik af, daar is niemand mee geholpen.
Voor de vraag of een privacyverklaring conform de AVG noodzakelijk is, dient eerst te worden vastgesteld of er persoonsgegevens worden verwerkt. Plaats u bijvoorbeeld cookies, dan kan dit, afhankelijk van de categorie van cookies, het geval zijn.
Zodra u hebt vastgesteld dat het noodzakelijk is, kan er een privacyverklaring worden opgesteld. De inhoud van die verklaring is afhankelijk van de situatie: welke persoonsgegevens worden er verwerkt en met welk doel gebeurt dat. Een privacyverklaring hoeft geen heel uitgebreid stuk te zijn, zeker voor kleinere bedrijven heeft een kernachtige verklaring de voorkeur.

Voor een voorbeeld van een privacyverklaring, verwijs ik vaak naar de versie van de Autoriteit Persoonsgegevens.

De privacyverklaring moet in ieder geval de volgende informatie bevatten:

- Welke persoonsgegevens u precies verwerkt;
- Met welk doel en welke grondslag de verwerking plaatsvindt;
- De beveiligingsmaatregelen die u hebt genomen;
- De bewaartermijnen die u hanteert;
- U dient de betrokkenen te wijzen op hun rechten die voortvloeien uit de AVG;
- U moet aan betrokkenen duidelijk maken waar zij terechtkunnen met eventuele vragen en klachten.
Zoals eerder is aangegeven, bent u er met het plaatsen van een privacyverklaring nog niet. U dient ook te handelen volgens alle (uitgebreide) normen van de AVG. Ook voor kleinere bedrijven gelden die normen en heeft de AVG dus ook veel impact.

Bovendien is het uiteraard zaak dat de inhoud van de privacyverklaring conform de AVG is. U kunt betrokkenen bijvoorbeeld niet minder rechten toebedelen dan bepaald in de AVG en de grondslag voor de verwerking dient een basis in de AVG te hebben (er worden in de verordening zes grondslagen genoemd). Een grondslag voor het plaatsen van cookies is bijvoorbeeld uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene.

U doet er goed aan zich te laten informeren door een privacyjurist. Ook op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens is veel informatie te vinden om u in te lezen.
Wellicht is de privacyverklaring generator (zie bron) interessant voor u. Maar nogmaals, hiermee bent u nog niet AVG-compliant.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ik vind het advies om (voor veel geld) je te laten informeren door een 'privacyjurist' nogal over the top.
ronron1212
5 jaar geleden
De vraag is
waar kan ik een basis document vinden wat ik kan aanpassen en op de site zetten
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ronron1212, dat is inderdaad de vraag, maar soms is het beter de vraag iets 'om te buigen' zodat de vraagsteller ook werkelijk iets aan het antwoord heeft. Daarnaast verwijs ik naar de privacyverklaring van de Autoriteit Persoonsgevens, een uitstekend voorbeeld.
ronron1212
5 jaar geleden
en dat was dus zijn vraag dus is het antwoord nee er is geen standaard formulier.
Dan kun je daarna uitleggen waarom niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn wel standaardformulieren hoor, nooit beweerd dat die er niet zijn.
Het antwoord op uw vraag kan kort zijn.
Ja, sedert 25 mei 2018 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht is, zij haast alle bedrijven verplicht een (nieuwe) privacyverklaring op te stellen. Dus ook bij het opstellen van uw website voor het verhuren van een vakantiehuis indien er persoonsgegevens verzameld of verwerkt worden en uw bedrijf gevestigd is in de Europese unie.
Met deze verklaring maakt u duidelijk hoe uw website met de persoonsgegevens van de bezoekers en de klant omgaat. Degene van wie u persoonsgegevens verzamelt heeft het recht te weten wat er met deze gegevens gebeurt en dient over zijn rechten te worden geïnformeerd.
Of u bij het opzetten van uw website verplicht bent de AVG toe te passen kunt u zelf bepalen. Het is namelijk alléén wettelijk verplicht als deze persoonsgegevens vraagt en verzamelt via uw website. Denk hierbij ook aan het verzamelen van persoonsgegevens via cookies.
Aangezien geen enkel bedrijf of website hetzelfde is, zijn er geen standaarddocumenten, wel basisdocumenten die u zelf naar hartenlust kunt aanpassen.
Bijgaand een handleiding voor het maken van een uitgebreid basisdocument
https://contractenfabriek.nl/wp-content/uploads/2018/02/Privacy-verklaring.pdf
Alles wat aangeboden wordt, blijven basisdocumenten, geen standaard.
https://www.isimedia.nl/zo-maak-je-je-privacyverklaring-avg-proof-zet-hem-op-je-website/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een ongemotiveerde min :)).
Er zijn geen standaardformulieren, wel basisformulieren.
AVG-compliant zijn is een frase die actueel geworden is na de beursschandalen dat geleidd heeft tot het opstellen van de Corporate Governance Code.
To be compliance/compliant zijn wordt sindsdien gezien als het voldoen aan alle relevante wetgeving.