Hoe kan ik een klantnummer uit een tekst in Excel halen?

Ik wil graag een klantnummer uit een tekstregel in Excel halen. Zie bijlage. De klantnummers hebben verschillende lengtes, waardoor het mij niet lukt om dit voor elkaar te krijgen met functies Deel, Links, Rechts en Vind.Spec.

Ook wil ik de briefcode achter het woord Brief/Formulier in een aparte cel hebben. Doordat de posities van de regels niet gelijk zijn aan elkaar zoek ik een formule die dat voor elkaar krijgt.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Zo te zien begint het klantnummer wel altijd op de 14e positie van de tekstregel. Als je dan zoekt naar de eerste spatie na de 14e positie, weet je ook waar het klantnummer eindigt. Met deze formule vind je dan het hele klantnummer:
=DEEL(A2;14;VIND.SPEC(" ";A2;14)-14)
Als je het briefnummer wilt isoleren, dan kun je zoeken naar de eerste spatie na het woord formulier. Het briefnummer begint een positie verder. Als ik even aanneem dat het briefnummer zes posities heeft, kun je deze formule gebruiken:
=DEEL(A2;VIND.SPEC(" ";A2;VIND.ALLES("formulier";A2))+1;6)

Als het briefnummer een variabel aantal tekens heeft, kun je de formule aanpassen met een constructie zoals bij het klantnummer.
Toegevoegd op 18 juli 2018 09:57: tekst
bamibal
5 jaar geleden
bamibal
5 jaar geleden
Waar Goeievraag " neerzet, moeten dubbele aanhalingstekens staan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt. Dit is precies wat ik nodig had. Perfect
Je zou DATA > TEKST NAAR KOLOMMEN kunnen gebruiken met een spatie als scheidingsteken. Dan komt elke onderdeel in de zin in een 'eigen' kolom te staan. Dat werkt uiteraard alleen als de zinsopbouw voor iedere regel gelijk is.
paulus811