wat te doen als je zelfgemaakte computer uitvalt?

hallo,
sinds de bouw van mijn computer heb ik regelmatig last van dat mijn computer uitvalt als ik een veeleisende spel aan het spelen ben. bij de wat minder eisende spelen gaat het wel goed maar als het een veeleisend iets is. zoals GTA V en Far cry 5 dan valt hij tussen de 15-30 min uit. wat kan het probleem zijn?

specs:
processor: AMD FX-8350 4.00GHZ
videokaart: Nvidia Geforce GTX-1060
geheugen: 8GB DDR3
Voeding: 450W
wanneer de scherm zwart gaat hoor ik de ventilatoren ook niet meer maar er brandt dan nog wel licht van de knop waarmee je de PC aanzet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben erg benieuwd of je het gevonden hebt?

Antwoorden (2)

Wat het probleem is kan lastig worden vastgesteld als beantwoorder, maar wat je zelf kunt doen is benchmark software zoals Sisoft-Sandra installeren samen met GPU-Z / CPU-Z en dan kijken wanneer de PC crashed. Met Sisoft benchmark je de verschillende componenten afzonderlijk, dus je begint bij de CPU, dan het RAM, en daar GPU, of kies zelf de volgorde waarbij je de temperatuur & fanspeed goed in de gaten houdt met de software die bij je moederboard zit. En zo kom je via deductie erachter welk component verantwoordelijk is voor het uitvallen de PC. Zelf denk ik iets van thermische beveiliging van je CPU, want een overstresste GPU gaat gekke pixels produceren maar laat de PC niet uitvallen, dit komt weer goed als de kaart afkoelt, en RAM wat defect geeft BSOD's, maar een te hete CPU zet gewoon de computer uit als zelfbescherming. Dus zit je koelfan van de CPU wel goed vlak gemonteerd(en heeft ie genoeg koel capaciteit/draait de fan wel hard genoeg?), controleer daarom of je CPU koeler vlak en met de juiste hoeveelheid pasta gemonteerd zit, en reseat de RAM bankjes en GFX nog een keer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb gebenchmarked en het is niet zo dat er belachelijk hoge temperaturen uitkomen. het hangt bij alles rond de 50-60 graden. bij de GPU is het momenteel zelf 45.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zou het niet liggen aan de hoeveelheid gig? ik zie nu dat er 7,4 gig van de 8 gig wordt gebruikt als ik Far cry 5 laat draaien
miss is 450W niet genoeg wanneer de pc vol aan het draaien is. Ik heb zelf een gtx 1070 met een voeding van 550W (ook niet heel veel trouwens).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toegegeven 450W is niet royaal, met deze typische setup gebruik je ongeveer 89W voor de GTX1060 als je op 1080 gamed, en verbruikt de CPU 213W onder volledige belasting, dan blijft er nog 148 hele Watts over voor de periferie zoals HD's en Mobo, maar mocht de PSU niet toereikend zijn dan merk je dat vrijwel meteen en niet na 15 minuten, het zou namelijk heel gek zijn dat de PSU na 15 minuten niet meer het benodigde vermogen kan leveren, het is er, of het is er niet. http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1060-pascal,4679-6.html
https://www.bit-tech.net/reviews/tech/amd-fx-8350-review/7/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ik heb zelf een gtx 1070 met een voeding van 550W (ook niet heel veel trouwens)."
Je overschat de consumptie van die nieuwe Pascal architectuur een beetje, die 1070 is verbruikt maar 10% meer dan de 1060, ik heb zelf een 1080ti op 550W en dat loopt als een zonnetje. bij idle en een beetje office of weblurken draaien de fan's niet eens, CPU's zijn tegenwoordig de grootverbruikers.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zou het niet liggen aan de hoeveelheid ram? ik heb nu Far cry 5 draaien en zie dat hij 7,4 gig van de 8 gig gebruikt