Waarom kan mijn laptop niet verbinden met het wifinetwerk WiFi in de trein?

Bij mijn mobiel lukt dit wel, dus er is gewoon internet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik jou was zou ik geen laptop aansluiten op de openbare WiFi! De WiFi is openbaar, en volgens mij gaat alles via een 'weg', maar er kan iemand (een hacker) naast die weg staan en aan iedereen vragen wat 'ie is... Op je mobiel heb je meestal minder belangrijke informatie staan dan op je computer, dus daarom zou een mobiel wel mogen. Probeer via openbare wifinetwerken niet al te veel privé dingen te openen waar je WiFi bij nodig hebt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*alles gaat via één weg

Antwoorden (2)

Zonder dat je het type laptop noemt zou het kunnen zijn dat je wifi module die in je laptop gemonteerd zit niet de WPA2(CCMP) ondersteunt maar slechts WPA(TKIP), en als de in de trein WPA2 als beveiliging is gekozen dan kun je met WPA niet verbinden met dit netwerk.
In de eventviewer/logboek zou je kunnen opmaken of dit inderdaad het geval is. De RaLink RT3290 die in veel (oudere)HP & Dell laptops zit is een verschrikkelijke Wifi chip/module die deze kuren zoals jij beschrijft heeft, in de bron staat zo'n relaas als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo, Het betreft inderdaad een HP laptop, maar geen oude; ik heb hem nog geen jaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"ik heb hem nog geen jaar."
Dat zegt niks over de leeftijd van het laptoppie :-) Goeie nieuws is dat je bij HP heel makkelijk die module kan vervangen voor een meer geavanceerd modelletje, ze doen ongeveer €5 op Ebay. Maar laat een handige neef of oom eens naar dat logboek kijken in windows, want die mislukte aanmelding wordt echt geregistreerd.
Mijn HP laptop kan ook bijna nergens verbinding maken met wifi. Gelukkig wel thuis op school waar ik het eigenlijk alleen nodig heb.

Het ligt dus aan de wifi chip in de laptop. Als je garantie heb zou ik em proberen terug te brengen.