Worden de vragen en antwoorden van de jullie (gebruikers van goeievraag) ook gewaardeerd door degen die de vraag niet gesteld heeft?

Door een waardeoordeel aan een goed antwoord te geven, ontstaat er bij het sluiten een volgorde van best gegeven antwoorden. Eerst " beste antwoord": dan bijv zes duimpjes +; dan drie duimpje; dan één; dan rest.

Dit systeem werkte aanvankelijk heel goed. Toen goeievraag bekend werd bij "het grote publiek", werd deze site aanvankelijk als spelletje gezien. Intussen heb ik het idee dat er een nieuwe, grotere vaste gebruikersgroep is. Toch is het gebruik verandert. Soms wordt een vraag gesloten, is er wel een "beste antwoord" gekozen, maar is niet één van de antwoorden gewaardeerd.

Ik wil nu geen discussie over het nut van de duimpjes, maar vraag mij af of, en hoe, de antwoorden op goeievraag gewaardeerd worden.

(Voor wie de vraagstelling niet helemaal duidelijk is: lees de reacties bij Hamabo!)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

De waardering van de vraagsteller voor 'beste antwoord' is een keuze die hij/zij maakt in hoever zijn/haar vraag is beantwoordt. De duimpjes zijn waarderingen voor de antwoorden gegeven door andere gebruikers. Omdat persoonlijke mening hierbij heel zwaar weegt hoeft het niet zo te zijn de meeste duimpjes ook het beste antwoord is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
OK, dus als ik het goed gebruik vraag je of ik duimpjes geef aan antwoorden?

Soms wel, maar eigenlijk alleen als het echt een heel goed of scherp antwoord is. Iets van wikipedia zal ik geen duimpje geven terwijl het vast een hele waardevolle bijdrage kan zijn.. Dus meer de originele, scherpe, juiste antwoorden krijgen een duimpje omhoog van mij. En mensen die denken het do zeker te weten compleet de plank misslaan geef ik een duimpje naar beneden, maar dit gebeurt ook niet vaak.

gebruik = begrijp
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geef vaak een dumpje naar beneden aan mensen die lollig trachte te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat doe je met goede antwoorden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan gaat ook mijn duimpje omhoog. Maar dan moet het ook wel een echt goed antwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit was een vraag naar een mening. Ik bedank iedereen voor zijn/haar mening. Dit heb ik gedaan door een duimpje + te geven.
Ja doe ik... Tot ik las dat ik dat maar 10 keer mag doen per vraag... Soms geef ik iedereen die antwoord op een vraag (van me) een duim omhoog, omdat ik elk antwoord waardeer, zelfs als ik het niet mee eens ben. De persoon heeft de moeite genomen de vraag te lezen, erover na te denken en te antwoorden, dat is op zich al een duim omhoog... Mijn drive is om er zelf iets van te leren... Dat zijn zaken van hoe goed heeft de beantwoorder zich ingeleefd in de situatie en soms zie ik dat prachtig weerspiegeld en soms ook helemaal niet, maar dat allemaal te bezien is heel interessant en leerzaam.
Ik zie deze site als spelletje, maar niet voor het spel, maar om van te leren, trouwens het leven zie ik ook als spel... en ook als een kunst, anders kon iedereen het...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag onbeperkt stemmen hoor, Xinix. De max. van 10 is het maximale aantal punten dat een antwoordgever kan ontvangen voor zijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank je MOD... Dat wist ik niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
OK!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit was een vraag naar een mening. Ik bedank iedereen voor zijn/haar mening. Dit heb ik gedaan door een duimpje + te geven.
Als ik de vraag interessant vind, dan vind ik het ook evident alle antwoorden te lezen en ook mijn evaluatie te geven uitsluitend voor de echt goede en uitsluitend voor meningen waar ik niet akkoord mee kan gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit was een vraag naar een mening. Ik bedank iedereen voor zijn/haar mening. Dit heb ik gedaan door een duimpje + te geven.
Ik waardeer de inzet van iedereen die de moeite neemt om vragen te lezen en te beantwoorden. Het waarderen met duimpjes doe ik in die gevallen dat ik het helemaal eens ben met het antwoord (en dat kan dan iets exacts betreffen, een menig of een gedeelde ervaring) en soms geef ik een duimpje als ik het antwoord aandoenlijk, creatief, vernieuwend of gewoon grappig vind...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok!
Wat doe je met antwoorden op andermans vragen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms roepen die antwoorden weer andere vragen op...
Soms denk ik : hèhè eindelijk antwoord op een vraag waarvan ik niet eens wist dat ik hem had...
Sommige informatie sla ik op in mijn interne triviabestand...
Soms denk ik: jaja dat weet een kind nog wel...
Soms ben ik geraakt door een antwoord en leer ik op die manier weer meer begrijpen van hoe mensen in het leven staan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Druk je dat ook in duimpjes?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja als ik het om welke reden dan ook een goed, raak of treffend antwoord vind krijgt de antwoorder van mij een goedkeurend duimpje...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit was een vraag naar een mening. Ik bedank iedereen voor zijn/haar mening. Dit heb ik gedaan door een duimpje + te geven.
Uiteraard. Heel goede antwoorden die eruit springen kunnen veelal op een plusduimpje rekenen van mij. Een goed onderbouwde mening, een antwoord voorzien van gedegen argumentatie, een knappe zoekactie, een originele invalshoek... er kunnen tal van redenen zijn om een plusje toe te kennen.

Minduimpjes deel ik ook wel uit zij het veel minder vaak. Vooral wanneer de plank volledig misgeslagen wordt en het antwoord dus gewoon écht fout is of een participant na een uur of meer met exact hetzelfde antwoord op de proppen komt dat al eerder gegeven is ben ik geneigd zo'n minnetje toe te kennen.

Overigens neem ik meestal wel de moeite (zeker bij het toekennen van een minduimpje) om in de reacties het waarom van de plus of min aan te geven.